Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Chandler?s Spider Women ? Female Criminality from Page to Screen

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00064243" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00064243 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14210/12:00064244

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Chandler?s Spider Women ? Female Criminality from Page to Screen

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article focuses on the female criminality presented in Raymond Chandler's novels The Big Sleep and Farewell, My Lovely and their subsequent screen adaptations of two different eras ? The Big Sleep (1946 and 1978), Murder, My Sweet (1944) and Farewell, My Lovely (1975). Here I try to prove that Chandler's presentation of female criminality has been simplified and schematized in these films, the films that were influenced by the social climate of the era they were shot in. Chandler's portrayal and exposure of crime committed by women ? homicide, nymphomania, prostitution, pornography, blackmail, and calculated deceit ? is in these films either completely erased or altered, thus adding a different dimension to the meaning proposed in the novel. Chandler's approach to the criminal/femme fatale(s) is his/Marlowe's obvious compassion towards the woman and moreover he does not pigeon-hole this character.

  • Název v anglickém jazyce

    Chandler?s Spider Women ? Female Criminality from Page to Screen

  • Popis výsledku anglicky

    This article focuses on the female criminality presented in Raymond Chandler's novels The Big Sleep and Farewell, My Lovely and their subsequent screen adaptations of two different eras ? The Big Sleep (1946 and 1978), Murder, My Sweet (1944) and Farewell, My Lovely (1975). Here I try to prove that Chandler's presentation of female criminality has been simplified and schematized in these films, the films that were influenced by the social climate of the era they were shot in. Chandler's portrayal and exposure of crime committed by women ? homicide, nymphomania, prostitution, pornography, blackmail, and calculated deceit ? is in these films either completely erased or altered, thus adding a different dimension to the meaning proposed in the novel. Chandler's approach to the criminal/femme fatale(s) is his/Marlowe's obvious compassion towards the woman and moreover he does not pigeon-hole this character.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů