Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Obraz krajiny ? krajina v obraze

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00074722" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00074722 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Obraz krajiny ? krajina v obraze

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Koncept krajiny je v dějinách výtvarného umění poměrně stabilizovaný, což je nepochybně dáno tím, že fenomén krajinomalby patří již dlouho mezi velká témata dějin umění. Historikové umění většinou chápou krajinomalbu (krajinářství) bezproblémově jako zobrazení výseku skutečného, nebo ideálního prostředí, a to jak prostředí tzv. přírodního, tak prostředí poznamenaného lidskou činností, kde krajinná složka dominuje. Autor píše o tzv. substituční funkci krajinomalby, u níž měla výtvarná reprezentace nahradit zážitek z pozorování reálné přírody a často zobrazovala ideální krajiny analogické k pastorální, arkadické poezii antiky či raného novověku. Není ostatně neznámým faktem, že fenomén krajinomalby měl od nejstarších dob blízko k poezii, což platí zejména pro starší asijské umění. Čínská krajinomalba, navazující na filozofii zenu a taoismu, zdůrazňoval a potřeb u kontemplace v přírodě.

  • Název v anglickém jazyce

    Picture of the landscape ? landscape in the picture

  • Popis výsledku anglicky

    Concept of landscape has a relatively stable status in the history of art; this is undoubtedly due to the fact that landscape painting has long ranked among the major topics of art history. Art historians generally view landscape painting as an unproblematic form, a depiction of a section from a real or ideal environment (the environment may be either natural or altered by human activity) in which landscape plays a dominant role. Author writes of the so-called substitutive function of landscape painting, through which artistic representations were meant to replace the experience of observing real nature, and often depicted ideal landscapes analogous to the pastoral, Arcadian poetry of the ancient world or the Early Modern era. In the Baroque era, mountains were presented as a locus amoenus (or an idyllic garden); this was required by the already-mentioned sacralization of the landscape.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Krajina : vytváření prostoru v literatuře a výtvarném umění

  • ISBN

    9788074641763

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    54-65

  • Počet stran knihy

    387

  • Název nakladatele

    Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě

  • Místo vydání

    Ostrava

  • Kód UT WoS kapitoly