Obraz krajiny ? krajina v obraze
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F12%3A00074722" target="_blank" >RIV/00216224:14210/12:00074722 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Obraz krajiny ? krajina v obraze
Popis výsledku v původním jazyce
Koncept krajiny je v dějinách výtvarného umění poměrně stabilizovaný, což je nepochybně dáno tím, že fenomén krajinomalby patří již dlouho mezi velká témata dějin umění. Historikové umění většinou chápou krajinomalbu (krajinářství) bezproblémově jako zobrazení výseku skutečného, nebo ideálního prostředí, a to jak prostředí tzv. přírodního, tak prostředí poznamenaného lidskou činností, kde krajinná složka dominuje. Autor píše o tzv. substituční funkci krajinomalby, u níž měla výtvarná reprezentace nahradit zážitek z pozorování reálné přírody a často zobrazovala ideální krajiny analogické k pastorální, arkadické poezii antiky či raného novověku. Není ostatně neznámým faktem, že fenomén krajinomalby měl od nejstarších dob blízko k poezii, což platí zejména pro starší asijské umění. Čínská krajinomalba, navazující na filozofii zenu a taoismu, zdůrazňoval a potřeb u kontemplace v přírodě.
Název v anglickém jazyce
Picture of the landscape ? landscape in the picture
Popis výsledku anglicky
Concept of landscape has a relatively stable status in the history of art; this is undoubtedly due to the fact that landscape painting has long ranked among the major topics of art history. Art historians generally view landscape painting as an unproblematic form, a depiction of a section from a real or ideal environment (the environment may be either natural or altered by human activity) in which landscape plays a dominant role. Author writes of the so-called substitutive function of landscape painting, through which artistic representations were meant to replace the experience of observing real nature, and often depicted ideal landscapes analogous to the pastoral, Arcadian poetry of the ancient world or the Early Modern era. In the Baroque era, mountains were presented as a locus amoenus (or an idyllic garden); this was required by the already-mentioned sacralization of the landscape.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Krajina : vytváření prostoru v literatuře a výtvarném umění
ISBN
9788074641763
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
54-65
Počet stran knihy
387
Název nakladatele
Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS kapitoly
—