Vizuální akty ve výukové komunikaci
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00066040" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00066040 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2013/PedOr13_1_Vizualni_SvaricekSalamounova.pdf" target="_blank" >http://www.ped.muni.cz/pedor/archiv/2013/PedOr13_1_Vizualni_SvaricekSalamounova.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-1-48" target="_blank" >10.5817/PedOr2013-1-48</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vizuální akty ve výukové komunikaci
Popis výsledku v původním jazyce
Předložená empirická studie pojednává o tom, jaké funkce ve výukové komunikaci mezi učiteli a jejich žáky zastávají vizuální významové akty, tj. sdělení viditelná aktérům komunikace, jež jim přičítají určitý význam. Výsledky, které studie zprostředkovává, vycházejí z kvalitativní analýzy 32 videonahrávek vyučovacích hodin humanitních předmětů na druhém stupni základních škol. Vizuální významové akty jsou nejprve diferencovány na tematické, které zobrazují události, objekty či myšlenky spjaté s tématem komunikace, a interaktivní, jež slouží jako sdělení kontaktní. V kontextu vyučovacích hodin jsou pak tematické akty prezentovány jako nástroj konceptualizace výukových obsahů, zatímco akty interaktivní zobrazeny jakožto mechanismus napomáhající uspořádánívýukové komunikace. Přestože vizuální významové akty zastávají analogické funkce a mnohdy vytvářejí tytéž vzorce, je zřejmé, že jejich podoba je výrazně individualizovaná a lze ji chápat jako znak profesní identity učitele.
Název v anglickém jazyce
Visual acts in instructional communication
Popis výsledku anglicky
This empirical study describes the functions of visual acts of meaning in the educational communication between teachers and their pupils. The study understands visual acts to be visual messages that have meaning for participants of communication. The data was gathered through direct observation of 32 classes of humanities subjects at lower secondary schools. Visual acts were firstly divided into topic visual acts (which convey events, objects or thought s directly related to the topic of conversation)and interactive visual acts (which c an be characterized as contact messages). In the context of lessons, topic visual acts are presented as a tool for conceptualisation of educational content. On the other side , interactive visual acts are described asa mechanism which participates in establishing the setting of educational communication.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
23
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
48-71
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—