Akční výzkum výukové komunikace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00066350" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00066350 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216224:14210/15:00081176
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Akční výzkum výukové komunikace
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkum výukové komunikace je etablovanou součástí české pedagogické vědy (Průcha, 1971; Mareš, 1975; Mareš, Gavora, 2004; Šeďová a kol., 2011). Realizované výzkumy jsou primárně deskriptivní povahy, přičemž absentuje napojení na diskurs v zahraničí. Navrhujeme postup, jak zavést koncept dialogického vyučování, jeden z preferovaných typů výukové komunikace, do českého prostoru a jak díky akčnímu výzkumu prozkoumat možnosti jeho uplatnění v praxi. Příspěvek je členěn do tří částí. V první popíšeme designakčního výzkumu, poukážeme na jeho výhody a nevýhody a specificky se zaměříme na výzkumy třídy. V druhé části se budeme věnovat konceptu dialogického vyučování a poukážeme na empirické doklady o jeho přínosech a slabinách. V třetí části představíme originální způsob, jak zkoumat výukovou komunikaci skrze participativní akční výzkum a jak zavádět principy dialogického vyučování do praxe. Vzhledem k tomu, že některé klíčové parametry komunikačních procesů zůstávají od 70.
Název v anglickém jazyce
Action Research of Educational Communication
Popis výsledku anglicky
Research on teaching communication is an established part of the Czech educational science (Prucha, 1971; Mares, 1975; Mares, Gavora, 2004; Šeďová et al., 2011). Completed research is primarily descriptive in nature, taking absent connection to the discourse abroad. We propose a procedure to introduce the concept of dialogic teaching, one of the preferred types of educational communication, the Czech space and how through action research to explore the possibilities of its application in practice. The paper is divided into three parts. First we describe the design of action research, to point out its advantages and disadvantages, and specifically focus on research class. The second part will be devoted to the concept of dialogic teaching and highlightthe empirical evidence of its benefits and weaknesses. In the third part we will present an original way to explore educational communication through participatory action research and how to implement the principles of dialogic teaching i
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA13-23578S" target="_blank" >GA13-23578S: Učitel a žáci v dialogickém vyučování</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů