Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Long Live Film! Temporalities of Film Exhibition in Brno in the 1930s and 1940s

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F13%3A00066825" target="_blank" >RIV/00216224:14210/13:00066825 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Long Live Film! Temporalities of Film Exhibition in Brno in the 1930s and 1940s

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper has its background in quite surprising observation of frequent long-term exhibition of Czech feature film production in Brno cinemas in the 1930s and 1950s (average 5 years). It takes a closer look into this problematic and on its basis rethink a few questions crucial for exhibition, and moviegoing studies, in particular the importance of film premiere, and the nature of re-run and its reasons. In my explanation I take into consideration technological, as well as cultural-political changes and trends, film import politics and regulation of Czech cinemas from above, as well as film's popularity to outline a thesis of the significance of "event screening". In the conclusion, I argue, that the exhibition logics as well as audience preferences gave us the opportunity to specify the "topicality" of film in Brno cinema programs as not exclusively connected to film premiere, but also to other, symbolic or ritual conditions.

  • Název v anglickém jazyce

    Long Live Film! Temporalities of Film Exhibition in Brno in the 1930s and 1940s

  • Popis výsledku anglicky

    This paper has its background in quite surprising observation of frequent long-term exhibition of Czech feature film production in Brno cinemas in the 1930s and 1950s (average 5 years). It takes a closer look into this problematic and on its basis rethink a few questions crucial for exhibition, and moviegoing studies, in particular the importance of film premiere, and the nature of re-run and its reasons. In my explanation I take into consideration technological, as well as cultural-political changes and trends, film import politics and regulation of Czech cinemas from above, as well as film's popularity to outline a thesis of the significance of "event screening". In the conclusion, I argue, that the exhibition logics as well as audience preferences gave us the opportunity to specify the "topicality" of film in Brno cinema programs as not exclusively connected to film premiere, but also to other, symbolic or ritual conditions.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA408%2F08%2F0959" target="_blank" >GA408/08/0959: Lokální filmová historie: Brno a kulturní dějiny filmu do r. 1945</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů