Učitelé v totalitním režimu ? život a práce učitelů v Československu v letech 1969-1989
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00073558" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00073558 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učitelé v totalitním režimu ? život a práce učitelů v Československu v letech 1969-1989
Popis výsledku v původním jazyce
Autoři se ve svém příspěvku zaměřují na dějiny školství v socialistickém Československu. Konkrétně se věnují období let 1968-1989, které je nazýváno jako tzv. normalizace, tedy období obnovy prosovětského totalitního režimu a ukončení všech demokratizačních snah z let šedesátých. Období normalizace se projevilo i v oblasti vzdělávání a školství. Analogicky k politickému a společenskému vývoji byly například zastaveny reformní aktivity ve školách a byly zpřetrhány vazby na tehdejší západní svět (země zatzv. železnou oponou). Naopak byl opět posílen vliv komunistické strany ve vzdělávání, což se projevilo například v ideologizaci školní práce, omezena byla autonomie práce učitelů, neexistovala možnost studovat v zahraničí apod. Škola je chápána jako opora socialismu, opět se prosazuje a postupně zpřísňuje kádrové hodnocení žáků i učitelů.
Název v anglickém jazyce
Teachers in a totalitarian regime - the life and work of teachers in Czechoslovakia in the years 1969-1989
Popis výsledku anglicky
Historical-pedagogical research in socialist education has been virtually non-existent. Moreover, the amount and quality of official sources are limited. The use of oral history can help obtain unique information on everyday life in basic schools of thenormalization period as well as on the teachers and their private and professional lives. Witnesses of normalization are growing older and passing away and their unique experience and histories are becoming lost forever. More than twenty years after theVelvet Revolution it is high time to start collecting and studying life stories of teachers systematically through scholarly research. Oral history is not only a method for collecting new data on modern history but also a methodological challenge for educational history in the Czech Republic, an educational discipline whose methodology has recently lacked systematic innovation.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA14-05926S" target="_blank" >GA14-05926S: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů