Souvislost mezi převažujícím typem slovních asociací a preferovanou metodou učení se cizímu jazyku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00076548" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00076548 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Souvislost mezi převažujícím typem slovních asociací a preferovanou metodou učení se cizímu jazyku
Popis výsledku v původním jazyce
Tato práce se zabývá diagnostickým využitím výsledků testu slovních asociací (TSA). V první polovině práce je zjišťováno, zda v odpovědích osob v TSA převažují asociace určitého typu, a to buď metaforického, nebo metonymického. Toto rozdělení vychází z mínění lingvisty Romana Jakobsona a opírá se také o lingvistické popisy vztahů mezi pojmy. Druhým východiskem této práce jsou poznatky kognitivní psychologie o struktuře sémantické paměti, kódování a vybavování naučeného materiálu a jazykové akvizici a předchozí výzkumy slovních asociací, z nichž vyplývá, že slovní asociace mohou poskytovat nápověď o organizaci verbálního materiálu v paměti. Test slovních asociací byl vytvořen na základě dat obsažených v Českém národním korpusu SYN2010 a byl administrován písemnou hromadnou formou studentům gymnázia. Ve druhé části předkládané práce je výzkumně ověřováno, zda existuje souvislost mezi převažujícím typem asociací a preferovanou metodou výuky cizího jazyka.
Název v anglickém jazyce
The Relation Between the Dominant Type of Word Associations and the Preferred Method of Foreign Language Learning
Popis výsledku anglicky
This study deals with word-associations and foreign language learning. In the first part of the study I compared word-association responses in Word association test, which I had created based on the data contained in the Czech National Corpus. Responseswere classified as metaphorical or metonymic and this classification is based on the claim of linguist Roman Jakobson. Based on the results of the previous studies I assume that word associations reflect the organization of verbal material in memory. Therefore in the second part of the study I checked whether the dominant type of associations was related to the preferred method of learning a foreign language. Because of the small sample all hypotheses could not be tested. The purpose of this study was to constitute design research suitable for follow-up research.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů