Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Souvislost mezi převažujícím typem slovních asociací a preferovanou metodou učení se cizímu jazyku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F14%3A00076548" target="_blank" >RIV/00216224:14210/14:00076548 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Souvislost mezi převažujícím typem slovních asociací a preferovanou metodou učení se cizímu jazyku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato práce se zabývá diagnostickým využitím výsledků testu slovních asociací (TSA). V první polovině práce je zjišťováno, zda v odpovědích osob v TSA převažují asociace určitého typu, a to buď metaforického, nebo metonymického. Toto rozdělení vychází z mínění lingvisty Romana Jakobsona a opírá se také o lingvistické popisy vztahů mezi pojmy. Druhým východiskem této práce jsou poznatky kognitivní psychologie o struktuře sémantické paměti, kódování a vybavování naučeného materiálu a jazykové akvizici a předchozí výzkumy slovních asociací, z nichž vyplývá, že slovní asociace mohou poskytovat nápověď o organizaci verbálního materiálu v paměti. Test slovních asociací byl vytvořen na základě dat obsažených v Českém národním korpusu SYN2010 a byl administrován písemnou hromadnou formou studentům gymnázia. Ve druhé části předkládané práce je výzkumně ověřováno, zda existuje souvislost mezi převažujícím typem asociací a preferovanou metodou výuky cizího jazyka.

  • Název v anglickém jazyce

    The Relation Between the Dominant Type of Word Associations and the Preferred Method of Foreign Language Learning

  • Popis výsledku anglicky

    This study deals with word-associations and foreign language learning. In the first part of the study I compared word-association responses in Word association test, which I had created based on the data contained in the Czech National Corpus. Responseswere classified as metaphorical or metonymic and this classification is based on the claim of linguist Roman Jakobson. Based on the results of the previous studies I assume that word associations reflect the organization of verbal material in memory. Therefore in the second part of the study I checked whether the dominant type of associations was related to the preferred method of learning a foreign language. Because of the small sample all hypotheses could not be tested. The purpose of this study was to constitute design research suitable for follow-up research.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů