Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Operatic Shakespeare on the Stage of the State Theatre in Brno

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F15%3A00081392" target="_blank" >RIV/00216224:14210/15:00081392 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Operatic Shakespeare on the Stage of the State Theatre in Brno

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper deals with staging of the operas based on Shakespeare's plays. The 2nd half of the 20th century in the State Theatre in Brno, especially in the 60s and also the 70s, is often considered a period of progressive dramaturgy in opera staging. Since1952, the leading personalities Václav Nosek and František Jílek tried to deal with the opera mostly as a theatrical genre. The idea of opera as total and synthetic theatrical genre permeates the work of outstanding Czech directors (e.g. Miloš Wasserbauer). This way of handling of the opera is also recognizable in their cooperation with scenographers Josef A. Šálek, Vojtěch Štolfa, Ladislav Vychodil etc. The main purpose of the paper is to present and evaluate the productions of Shakespearian operas (by Verdi and also by Czech authors) in the context of history of the regular ? today "national" ? theatre in Brno. The special interest lies in the scenographic conceptions of the productions.

  • Název v anglickém jazyce

    Operatic Shakespeare on the Stage of the State Theatre in Brno

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with staging of the operas based on Shakespeare's plays. The 2nd half of the 20th century in the State Theatre in Brno, especially in the 60s and also the 70s, is often considered a period of progressive dramaturgy in opera staging. Since1952, the leading personalities Václav Nosek and František Jílek tried to deal with the opera mostly as a theatrical genre. The idea of opera as total and synthetic theatrical genre permeates the work of outstanding Czech directors (e.g. Miloš Wasserbauer). This way of handling of the opera is also recognizable in their cooperation with scenographers Josef A. Šálek, Vojtěch Štolfa, Ladislav Vychodil etc. The main purpose of the paper is to present and evaluate the productions of Shakespearian operas (by Verdi and also by Czech authors) in the context of history of the regular ? today "national" ? theatre in Brno. The special interest lies in the scenographic conceptions of the productions.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-06548S" target="_blank" >GA15-06548S: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů