Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Stage Metaphor and Directing of Opera: Brno, Second Half of the 20th Century

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00088387" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00088387 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Stage Metaphor and Directing of Opera: Brno, Second Half of the 20th Century

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In the field of theatre studies including the area of performance analysis metaphor is still treated as a figurative expression which should above all have an aesthetic function. For several decades the term “theatrical (stage) metaphor” serves as a very commonplace and often used device of the theoretical reflection of an operatic production. The paper focuses on the notion of “theatrical (stage) metaphor” as a crucial principle of staging of an opera. The presentation aims to examine the notion of metaphor from the perspectives of conceptual metaphor theory and more classical definitions of the notion (metaphor) in the field of theatre studies. It will be focused mostly on the staging practice in Brno in the second half of the 20th century, especially on the opera works based on the plays by William Shakespeare, including the masterpieces by Giuseppe Verdi (Macbeth, Otello) directed e.g. by Miloš Wasserbauer, Václav Věžník etc.

  • Název v anglickém jazyce

    Stage Metaphor and Directing of Opera: Brno, Second Half of the 20th Century

  • Popis výsledku anglicky

    In the field of theatre studies including the area of performance analysis metaphor is still treated as a figurative expression which should above all have an aesthetic function. For several decades the term “theatrical (stage) metaphor” serves as a very commonplace and often used device of the theoretical reflection of an operatic production. The paper focuses on the notion of “theatrical (stage) metaphor” as a crucial principle of staging of an opera. The presentation aims to examine the notion of metaphor from the perspectives of conceptual metaphor theory and more classical definitions of the notion (metaphor) in the field of theatre studies. It will be focused mostly on the staging practice in Brno in the second half of the 20th century, especially on the opera works based on the plays by William Shakespeare, including the masterpieces by Giuseppe Verdi (Macbeth, Otello) directed e.g. by Miloš Wasserbauer, Václav Věžník etc.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-06548S" target="_blank" >GA15-06548S: Generace režiséra Miloše Wasserbauera a progresivní dramaturgie v opeře Státního divadla v Brně</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů