Racionalita, citové poznání a problém pravdivosti ve filosofii Františka Mareše
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00089750" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00089750 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Racionalita, citové poznání a problém pravdivosti ve filosofii Františka Mareše
Popis výsledku v původním jazyce
V díle českého idealistického filosofa Františka Mareše (1857-1942) figurují dva druhy lidského poznání: smyslově-rozumové (vědecké) a citové. Mareš se stal na základě četby Kantovy Kritiky čistého rozumu konvencionalistou: Přírodní vědy omezené apriorními formami lidského poznání podle něj nejsou schopny plně postihnout skutečnost. Jejich poznatky jsou sice prakticky užitečné a napomáhají orientaci člověka ve světě, netvoří však poznání adekvátní a úplné. Kanta pak Mareš překračuje svou koncepcí citového poznání, jemuž se ukazuje niterná (ideální) podstata skutečnosti. Ovšem pravdy citového poznání nemohou být plně dostupné lidskému rozumu, který je omezen vlastními apriorními formami. Proto nejsme schopni podat jejich stoprocentně přesvědčivý důkaz, ani je plně pochopit. Ve svém příspěvku se budu zabývat vztahem a pravdivostním statusem obou druhů poznání.
Název v anglickém jazyce
Rationality, Emotional Cognition and Problem of Truth in Philosophy of František Mareš
Popis výsledku anglicky
Czech idealist philosopher František Mareš (1857-1942) wrote about two kinds of human cognition: scientific (based on senses and rationality) and emotional. Mareš (influenced by Immanuel Kant) became radical conventionalist: Natural Sciences are Limited by a priori forms of human knowledge and they are not able to fully capture the reality. Their findings are indeed practically useful and help the orientation of man in the world, but they does not provide adequate and complete understanding. Mareš exceeds Kant with concept of emotional knowledge, which affects inner (ideal) nature of reality. However, the truth of emotional knowledge can not be fully accessible to human reason, which is limited to their own priori forms. Thus we are not able to give their hundred percent conclusive evidence, nor fully understand. In my paper I will deal with the relationship and truth-status of both kinds of knowledge.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů