Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Johann Christoph Laidig a jeho ilustrace Zlatého Nebe Klíče od Martina von Cochema

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F16%3A00108752" target="_blank" >RIV/00216224:14210/16:00108752 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/136355" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/136355</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Johann Christoph Laidig a jeho ilustrace Zlatého Nebe Klíče od Martina von Cochema

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Zlatý Nebe Klíč, modlitební příručka Martina von Cochema, je svým obsahem i funkcí dokladem barokní náboženské praxe a vizuální kultury. Jádro studie tvoří ikonografická analýza mědirytin Zlatého Nebe Klíče od brněnského rytce Johanna Christopha Laidiga, který ilustroval brněnské vy-dání z roku 1701. Nezaměřil jsem se však jen na ikonogra-fii a kompozici rytin, ale také na modlitební texty, jejich souvislost s ilustracemi, nebo na otázky recepce čtenářů v kontextu náboženské praxe. Poukazuji na přímé spojení mezi textem a obrazem, základního a klíčového prvku Co-chemova Zlatého Nebe Klíče, v němž dochází ke skutečnému dialogu textové a výtvarné části. V úvodní části se přirozeně věnuji autoru příručky Martinu von Cochemovi a proble-matice barokního očistce, jakožto ústřednímu námětu té-měř všech mědirytin této knihy. Zlatý Nebe Klíč totiž úzce souvisí s potridentskou náboženskou a komemorativní pra-xí, jejíž počátek sledujeme ke konci 16. století v souvislosti se zakládáním odpustkových oltářů papežem Řehořem XIII. Potom následují kapitoly o životě a umělecké tvorbě brněn-ského rytce Johanna Christopha Laidiga a tematicky rozčle-něné kapitoly dle námětu jednotlivých mědirytin. Nedílnou součástí studie je srovnání ilustrací ze tří vydání této příruč-ky z let 1690, 1696 a 1701, včetně popisu změn v ikonografii, které musely nutně proměnit vnímání čtenářů a všestranně naplnit potenciál knihy. Následující řádky by měly čtenáři přiblížit vzájemný vztah mezi textem a grafickými přílohami či funkci a možnosti praktického využití doposud nepří-liš studované modlitební příručky konce 17. století.

  • Název v anglickém jazyce

    Johann Christoph Laidig and his illustrations to Goldener Himmelsschlüssel

  • Popis výsledku anglicky

    This study presents an iconographic analysis of the chalcographies in Goldener Himmelsschlüssel, a prayer book by Capuchin theologian Martin of Cochem (1634-1712). This book needs to be understood in the light of religious practices and observances established after the Council of Trent and the baroque doctrine of purgatory. The study begins by introducing readers to the book's author, Martin of Cochem, and to the engraver from Brno, Johann Christoph Laidig (†1704), who created the prints that illustrate the Brno edition of Goldener Himmelsschlüssel from 1701. The study examines the iconography and composition of the prints, the texts of the prayers, and how they relate to the prints, and compares the illustrations in the three editions of this book that were published. It demonstrates the direct relationship between the text and the accompanying images and the instructional nature of these illustrations, and it examines the purpose and practical utility of Cochem's widely known prayer book. One section of the study traces the changes in the iconography of the prints in the Goldener Himmelsschlüssel. The German and Brno editions from 1696 and 1701 differ significantly from the earlier Augsburg-Dillingen edition from 1690 in terms of the iconography of the illustrations. The section comparing the three editions does not just present a list of the different iconographic motifs but offers an explanation for these iconographic changes, which may have been initiated by the Dillingen Jesuits.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60400 - Arts (arts, history of arts, performing arts, music)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Opuscula historiae artium

  • ISSN

    1211-7390

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    65

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    76-89

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85042778251