Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00094654" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00094654 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/0046760X.2016.1276970" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/0046760X.2016.1276970</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/0046760X.2016.1276970" target="_blank" >10.1080/0046760X.2016.1276970</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zaměřuje na ateizaci československé společnosti v komunistickém Československu (1948-1989), v níž sehrávali důležitou roli také učitelé základních škol. Cílem je popsat a vysvětlit typické situace z každodenního života, v nichž museli učitelé plnit úkoly spojené s politikou ateizace Komunistické strany Československa. Konkrétně se autoři zajímají o obsah těchto úkolů a způsoby jejich naplňování ze strany učitelů. Současně s tímto cílem autoři sledují i otázku ideologicko-politické přípravy učitelů na tuto činnost během jejich studia učitelství. Text je založen na vzpomínkách pamětníků získaných metodou orální historie, na studiu historických archivních pramenů i dobové legislativy. Studie ukazuje, že učitelé se při plnění úkolů dostávali do složitého postavení. To plynulo na jedné straně z očekávání vládnoucího režimu, že učitelé budou svědomitě a bez výhrad plnit jeho pokyny. Na druhé straně bylo snahou učitelů, co nejméně negativně zasahovat do života žáků, případně jejich rodičů.

  • Název v anglickém jazyce

    Primary school teachers as a tool of secularisation of society in communist Czechoslovakia

  • Popis výsledku anglicky

    Studie se zaměřuje na ateizaci československé společnosti v komunistickém Československu (1948-1989), v níž sehrávali důležitou roli také učitelé základních škol. Cílem je popsat a vysvětlit typické situace z každodenního života, v nichž museli učitelé plnit úkoly spojené s politikou ateizace Komunistické strany Československa. Konkrétně se autoři zajímají o obsah těchto úkolů a způsoby jejich naplňování ze strany učitelů. Současně s tímto cílem autoři sledují i otázku ideologicko-politické přípravy učitelů na tuto činnost během jejich studia učitelství. Text je založen na vzpomínkách pamětníků získaných metodou orální historie, na studiu historických archivních pramenů i dobové legislativy. Studie ukazuje, že učitelé se při plnění úkolů dostávali do složitého postavení. To plynulo na jedné straně z očekávání vládnoucího režimu, že učitelé budou svědomitě a bez výhrad plnit jeho pokyny. Na druhé straně bylo snahou učitelů, co nejméně negativně zasahovat do života žáků, případně jejich rodičů.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA14-05926S" target="_blank" >GA14-05926S: Každodenní život základní školy v období normalizace pohledem učitelů. Využití orální historie při studiu soudobých dějin školství</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    History of education

  • ISSN

    0046-760X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    46

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    480-497

  • Kód UT WoS článku

    000402041000004

  • EID výsledku v databázi Scopus