Visual cognitive styles in virtual environments : Constructing and evaluating adequate task
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00096854" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00096854 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://cogsci.fmph.uniba.sk/kuz2017/prispevky" target="_blank" >http://cogsci.fmph.uniba.sk/kuz2017/prispevky</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Visual cognitive styles in virtual environments : Constructing and evaluating adequate task
Popis výsledku v původním jazyce
Visual cognitive styles manifest in ways humans implicitly process visual cues from their surroundings. A question arises: how are cognitive styles to be measured? Classic approaches make use of questionnaires or figural tasks. However, the nature of these approaches fails at capturing complexity of real visual compositions. With the onset of (mobile) eye-tracking devices, this limitation can be overcome; the paradigm, however, still revolves around receptive processing of existing visual material. The aim of this paper is to consider constructing 3D virtual scenes, followed by utilizing such scenes in visual cognitive styles tasks -- using virtual reality and eye-tracking devices. While constructing virtual environments does indeed offer new possibilities, technological constraints and visual perception limitations do, however, introduce some new limitations to the table. Therefore, offering a methodological grasp of virtual scene construction is relevant.
Název v anglickém jazyce
Visual cognitive styles in virtual environments : Constructing and evaluating adequate task
Popis výsledku anglicky
Visual cognitive styles manifest in ways humans implicitly process visual cues from their surroundings. A question arises: how are cognitive styles to be measured? Classic approaches make use of questionnaires or figural tasks. However, the nature of these approaches fails at capturing complexity of real visual compositions. With the onset of (mobile) eye-tracking devices, this limitation can be overcome; the paradigm, however, still revolves around receptive processing of existing visual material. The aim of this paper is to consider constructing 3D virtual scenes, followed by utilizing such scenes in visual cognitive styles tasks -- using virtual reality and eye-tracking devices. While constructing virtual environments does indeed offer new possibilities, technological constraints and visual perception limitations do, however, introduce some new limitations to the table. Therefore, offering a methodological grasp of virtual scene construction is relevant.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Kognicia a umelý život XVII, 2017
ISBN
9788022343466
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
184-189
Název nakladatele
Univerzita Komenského v Bratislave
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Trenčianske Teplice
Datum konání akce
1. 1. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—