Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dreaming in Fire and Working in Clay : The Problem of Translating Ideas into Words in Arthur Machen’s "The Great God Pan"

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00097741" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00097741 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/137094" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/137094</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/BSE2017-1-12" target="_blank" >10.5817/BSE2017-1-12</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Dreaming in Fire and Working in Clay : The Problem of Translating Ideas into Words in Arthur Machen’s "The Great God Pan"

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The present article explores Arthur Machen’s (1863–1947) influential work "The Great God Pan" (1894) in terms of the discrepancy between Machen’s original aim in writing the novella, which was expressing the sublime feelings he experienced when he beheld the valley of Usk in his native Wales – and the result, a horror tale where Pan seems to embody the ultimate evil. Taking into account the original idea, as well as the final rendition problematises the idea of a sinister Pan, making him more ambiguous. First, the final version of “The Great God Pan” is analysed in terms of its Decadent features, as well as its effect on the reader, features that placed it in the horror genre. Subsequently, a contrasting way of reading is offered that considers the circumstances that gave rise to the novella. From this reading, Pan emerges as a transcendent spirit of Nature rather than an embodiment of evil.

  • Název v anglickém jazyce

    Dreaming in Fire and Working in Clay : The Problem of Translating Ideas into Words in Arthur Machen’s "The Great God Pan"

  • Popis výsledku anglicky

    The present article explores Arthur Machen’s (1863–1947) influential work "The Great God Pan" (1894) in terms of the discrepancy between Machen’s original aim in writing the novella, which was expressing the sublime feelings he experienced when he beheld the valley of Usk in his native Wales – and the result, a horror tale where Pan seems to embody the ultimate evil. Taking into account the original idea, as well as the final rendition problematises the idea of a sinister Pan, making him more ambiguous. First, the final version of “The Great God Pan” is analysed in terms of its Decadent features, as well as its effect on the reader, features that placed it in the horror genre. Subsequently, a contrasting way of reading is offered that considers the circumstances that gave rise to the novella. From this reading, Pan emerges as a transcendent spirit of Nature rather than an embodiment of evil.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Brno Studies in English

  • ISSN

    0524-6881

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    roč. 43

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    213-232

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85029481765