Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Listening to Art on a Seabed

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F17%3A00099049" target="_blank" >RIV/00216224:14210/17:00099049 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/11222.digilib/136937" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11222.digilib/136937</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/MB2017-1-15" target="_blank" >10.5817/MB2017-1-15</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Listening to Art on a Seabed

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper addresses Vilém Flusser’s media philosophy, with a focus on his concept of new media art. Since Flusser never wrote a clear definition of new media art, his view must be deduced from remarks spread across his writings. The deduction is based on the assumption that Flusser’s notion of new media art can be set up within the frame of Gaston Bachelard’s water element aesthetics. In the paper, metaphors associated with water and with dreams are used to establish links among such different terms within Flusser’s vocabulary as “sounding images and visible sound” (computed and projected models of collected data), “chamber music” (a metaphor for the endless collective creativity shared within the digital media pool), and “Vampyroteuthis infernalis” (a fantastic creature living in the hostile environment of the oceanic abyss). The aim is to introduce Flusser as an author of an original and visionary aesthetic and of the poetics of new media art.

  • Název v anglickém jazyce

    Listening to Art on a Seabed

  • Popis výsledku anglicky

    The paper addresses Vilém Flusser’s media philosophy, with a focus on his concept of new media art. Since Flusser never wrote a clear definition of new media art, his view must be deduced from remarks spread across his writings. The deduction is based on the assumption that Flusser’s notion of new media art can be set up within the frame of Gaston Bachelard’s water element aesthetics. In the paper, metaphors associated with water and with dreams are used to establish links among such different terms within Flusser’s vocabulary as “sounding images and visible sound” (computed and projected models of collected data), “chamber music” (a metaphor for the endless collective creativity shared within the digital media pool), and “Vampyroteuthis infernalis” (a fantastic creature living in the hostile environment of the oceanic abyss). The aim is to introduce Flusser as an author of an original and visionary aesthetic and of the poetics of new media art.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Musicologica Brunensia

  • ISSN

    1212-0391

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    52

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    155-168

  • Kód UT WoS článku

    000408437300015

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85028340617