Postupy používané učiteli ve vztahu k žákovské chybě při interakci s celou třídou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F18%3A00101555" target="_blank" >RIV/00216224:14210/18:00101555 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10347/pdf" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/10347/pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2018-3-472" target="_blank" >10.5817/PedOr2018-3-472</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Postupy používané učiteli ve vztahu k žákovské chybě při interakci s celou třídou
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem výzkumné studie je identifikovat postupy, které učitelé volí ve spojitosti s žákovskou chybou. Pozornost je věnována výhradně těm situacím, jež se pojí s chybami, ke kterým dochází při interakci učitele s celou třídou. V teorii je představena definice chyby a vývoj jejího pojetí v kontextu výuky. Dále jsou představeny jednotlivé oblasti učitelské práce s chybným žákovským výkonem. Výzkumné šetření má kvalitativní charakter a použity byly metody pozorování a rozhovoru. Sběr dat byl realizován ve výuce českého jazyka v devátém ročníku základní školy. Výsledkem šetření je vymezení čtyř postupů, které učitelé v rámci práce s chybou realizují. Dva postupy představují způsob reakce na chybný výsledek v odlišných výukových situacích a definovány jsou jako adaptivní reakce na chybu a relativizace chybné odpovědi. Zbylé dva postupy chybě předcházejí a jejich prostřednictvím učitel ovlivňuje význam chyby v sociálním prostředí dané školní třídy. Jedná se o ochranu před chybnou odpovědí u vybraných žáků a minimalizaci negativního pojetí chyby.
Název v anglickém jazyce
Practices used by teachers in relation to errors during whole class interaction
Popis výsledku anglicky
The goal of the research is to identify practices which are chosen by teacher because of pupils’ error. The research is focused on the practices that relate to errors made during whole class interaction. A definition of error and its development is introduced in the theoretical part. Further, the paper deals with teacher error management behaviour. The research is qualitative, and methods of observation and interviews were used. The data was collected in the ninth grade of elementary school in Czech language lessons. The result of our research is the definition of four practices which are part of dealing with errors. The first two procedures represent the way teachers react to error. They are characterized as an adaptive reaction to error and a relativization of the wrong answer. The other two teachers’ procedures influence the meaning of error in the social environment of the classroom. They are termed as a prevention from error for selected pupils and a minimization of negative conception of an error.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-03643S" target="_blank" >GA17-03643S: Vztah mezi charakteristikami výukové komunikace a vzdělávacími výsledky žáků</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
472-495
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—