Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Persuasion across times, domains and modalities. Theoretical considerations and emerging themes

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F18%3A00103864" target="_blank" >RIV/00216224:14210/18:00103864 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1075/dapsac.79.01pel" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1075/dapsac.79.01pel</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1075/dapsac.79.01pel" target="_blank" >10.1075/dapsac.79.01pel</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Persuasion across times, domains and modalities. Theoretical considerations and emerging themes

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In this chapter, we present persuasion as a social and cognitive phenomenon that at the same time can be seen as a liberal process realized and achieved by a number of semiotic modes in the realm of public discourse. The novelty of our persuasion framework lies in the transdisciplinary approach that blends crucial theories and frameworks from three domains. To be more specific, for the purpose of our research we blend the management of tenor and field (from the domain of pragmatics) with the strategies of ethos and pathos (from the domain of rhetorics) and with the viewpoint strategy of the persuader (from the domain of cognitive linguistics). We conclude that persuasion is very flexible as far as semiotic modes are concerned. In order to disguise the persuasive function, persuasive texts in public discourse have a tendency to be more persuadee-oriented, to accentuate the persuadee's role in the decision-making process, and thus to make the public communication more interactive.

  • Název v anglickém jazyce

    Persuasion across times, domains and modalities. Theoretical considerations and emerging themes

  • Popis výsledku anglicky

    In this chapter, we present persuasion as a social and cognitive phenomenon that at the same time can be seen as a liberal process realized and achieved by a number of semiotic modes in the realm of public discourse. The novelty of our persuasion framework lies in the transdisciplinary approach that blends crucial theories and frameworks from three domains. To be more specific, for the purpose of our research we blend the management of tenor and field (from the domain of pragmatics) with the strategies of ethos and pathos (from the domain of rhetorics) and with the viewpoint strategy of the persuader (from the domain of cognitive linguistics). We conclude that persuasion is very flexible as far as semiotic modes are concerned. In order to disguise the persuasive function, persuasive texts in public discourse have a tendency to be more persuadee-oriented, to accentuate the persuadee's role in the decision-making process, and thus to make the public communication more interactive.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Persuasion in public discourse : Cognitive and functional perspectives

  • ISBN

    9789027201386

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    1-17

  • Počet stran knihy

    334

  • Název nakladatele

    John Benjamins Publishing Company

  • Místo vydání

    Amsterdam

  • Kód UT WoS kapitoly