Možnosti a způsoby využití české literatury ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00109104" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00109104 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možnosti a způsoby využití české literatury ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek „Možnosti a způsoby využití české literatury ve výuce češtiny jako cizího jazyka“ se zaměřuje využití beletristického textu ve výuce. Představuje také důvody, proč je vhodné českou literaturu do výuky zapojit, strategie jak číst cizojazyčnou (českou) literaturu a kritéria výběru vhodné knihy.Mimo to příspěvek nabízí možné způsoby, jak lze v průběhu výuky pracovat s českou beletrií, jak studenty aktivně zapojit a jaké před-čtecí a po-čtecí aktivity mohou být v této souvislosti využity. S ohledem na specifické zaměření výuky češtiny jako cizího jazyka na lékařských fakultách je účelně vybrána kniha Světoví Češi: příběhy osobností, které proslavily naši zem hl. autora J. Černého. Kniha obsahuje soubor krátkých textů, které se jednotlivě věnují osobnostem z prostředí vědy a medicíny jako byli J. E. Purkyně, J. Jánský, O. Wichterle, J. Skála, J. G. Mendel nebo A. Holý. Na základě těchto populárně-naučných textů určených primárně mládeži jsou ukázány možné postupy práce s literárním textem ve vyučovacích hodinách. V závěru, po představení cvičení s beletristickým textem s hlavním cílem kladeným na zlepšení vyjadřovacích schopností studentů, příspěvek upozorňuje, jaké další oblasti by mohl vybraný text rozvinout.
Název v anglickém jazyce
The possibilities and Ways of Using Czech Literature in Teaching Czech as a Foreign Language
Popis výsledku anglicky
The article „The possibilities and Ways of Using Czech Literature in Teaching Czech as a Foreign Language“ draws attention to the utility in literary fiction in foreign language education. It also presents the arguments of taking advantage of Czech language in education process, strategies of this specific type of reading foreign (Czech) literary texts and the criteria which a potential literary text should meet. Moreover, the paper provides the possible methods of usage Czech fiction in education process, advice how to involve all students in it and what pre-reading and post-reading activities could be applied. Regarding to the specific topic of teaching Czech as a foreign language at faculties of medicine, the book „Světoví Češi: příběhy osobností, které proslavily naši zem“ by J. Černý was chosen. The publication collects a short stories about Czech famous people, some of which are scientists and doctors such as J. E. Purkyně, J. Jánský, O. Wichterle, J. Skála, J. G. Mendel or A. Holý. Based on these young adult popular science texts, it is able to demonstrate potential strategies to read the literary text in a lesson. In the end, not only does the article offer a variety of tasks which can lead to an improvement in students‘ communication skills, but also points at the text‘s potential to develop another students‘ abilities.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů