Theatres of Mind : Staging Psychological Science in Modernist American Theatre
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00112412" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00112412 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pdf.uhk.cz/hkjas/pi/pdf/vol6nr1_2019.pdf#page=66" target="_blank" >http://pdf.uhk.cz/hkjas/pi/pdf/vol6nr1_2019.pdf#page=66</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Theatres of Mind : Staging Psychological Science in Modernist American Theatre
Popis výsledku v původním jazyce
The early years of the 20th century witnessed a transformation of American drama and theatre from a mere entertainment into a mature modern art form. This paper looks at a tradition of the 19th century wonder show presenting science as entertainment, and shows how Modernist American drama and theatre adopted aspects of this tradition and transformed them. It focuses mainly on sciences of the human mind that experienced a tumultuous development in the era. The Witching Hour by Augustus Thomas will serve as an example of a modern realist play that presents bogus science – telepathy. Then, the paper will identify introduction of psychoanalysis to the United States and Freud’s visit in 1909 as a turning point in approach to psychology. Plays such as Overtones by Alice Gerstenberg and Suppressed Desires by Susan Glaspell (in collaboration with George Cram Cook) mark the beginning of a more experimental approach to psychology in the theatre.
Název v anglickém jazyce
Theatres of Mind : Staging Psychological Science in Modernist American Theatre
Popis výsledku anglicky
The early years of the 20th century witnessed a transformation of American drama and theatre from a mere entertainment into a mature modern art form. This paper looks at a tradition of the 19th century wonder show presenting science as entertainment, and shows how Modernist American drama and theatre adopted aspects of this tradition and transformed them. It focuses mainly on sciences of the human mind that experienced a tumultuous development in the era. The Witching Hour by Augustus Thomas will serve as an example of a modern realist play that presents bogus science – telepathy. Then, the paper will identify introduction of psychoanalysis to the United States and Freud’s visit in 1909 as a turning point in approach to psychology. Plays such as Overtones by Alice Gerstenberg and Suppressed Desires by Susan Glaspell (in collaboration with George Cram Cook) mark the beginning of a more experimental approach to psychology in the theatre.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hradec Králové Journal of Anglophone Studies
ISSN
2336-3347
e-ISSN
2571-032X
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
65-73
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—