Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Theatres of Mind : Staging Psychological Science in Modernist American Theatre

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00112412" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00112412 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://pdf.uhk.cz/hkjas/pi/pdf/vol6nr1_2019.pdf#page=66" target="_blank" >http://pdf.uhk.cz/hkjas/pi/pdf/vol6nr1_2019.pdf#page=66</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Theatres of Mind : Staging Psychological Science in Modernist American Theatre

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The early years of the 20th century witnessed a transformation of American drama and theatre from a mere entertainment into a mature modern art form. This paper looks at a tradition of the 19th century wonder show presenting science as entertainment, and shows how Modernist American drama and theatre adopted aspects of this tradition and transformed them. It focuses mainly on sciences of the human mind that experienced a tumultuous development in the era. The Witching Hour by Augustus Thomas will serve as an example of a modern realist play that presents bogus science – telepathy. Then, the paper will identify introduction of psychoanalysis to the United States and Freud’s visit in 1909 as a turning point in approach to psychology. Plays such as Overtones by Alice Gerstenberg and Suppressed Desires by Susan Glaspell (in collaboration with George Cram Cook) mark the beginning of a more experimental approach to psychology in the theatre.

  • Název v anglickém jazyce

    Theatres of Mind : Staging Psychological Science in Modernist American Theatre

  • Popis výsledku anglicky

    The early years of the 20th century witnessed a transformation of American drama and theatre from a mere entertainment into a mature modern art form. This paper looks at a tradition of the 19th century wonder show presenting science as entertainment, and shows how Modernist American drama and theatre adopted aspects of this tradition and transformed them. It focuses mainly on sciences of the human mind that experienced a tumultuous development in the era. The Witching Hour by Augustus Thomas will serve as an example of a modern realist play that presents bogus science – telepathy. Then, the paper will identify introduction of psychoanalysis to the United States and Freud’s visit in 1909 as a turning point in approach to psychology. Plays such as Overtones by Alice Gerstenberg and Suppressed Desires by Susan Glaspell (in collaboration with George Cram Cook) mark the beginning of a more experimental approach to psychology in the theatre.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60206 - Specific literatures

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hradec Králové Journal of Anglophone Studies

  • ISSN

    2336-3347

  • e-ISSN

    2571-032X

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    65-73

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus