Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Telicity effects of prefixes on degree achievements in Czech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F20%3A00121861" target="_blank" >RIV/00216224:14210/20:00121861 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://lingbuzz.com/j/rgg/2020/2020.03/" target="_blank" >https://lingbuzz.com/j/rgg/2020/2020.03/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Telicity effects of prefixes on degree achievements in Czech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The telicity behavior of degree achievements has been a puzzling problem for many linguists. The most successful and currently standard theory (Kennedy and Levin 2008) treats them as degree expressions based on different scales, which in turn influence the resulting telic or atelic interpretation. While it may account for English, this theory does not hold up cross-linguistically. We challenge the scalar theory with new Slavic data and show that verbal prefixes influence the telicity interpretation of degree achievements more than their underlying scales do. We hypothesize that the atelic/telic interpretation of the prefixed degree achievements is related to the unbounded/bounded algebraic denotation of the prefixes. In this, we follow Zwarts (2005) and his theory of the prepositional aspect. In our proposal, we formalize this contribution as an addition of two type-shifters, morphosyntactically realized as prefixes, which, as a result, have a telicizing or atelicizing effect on the given degree achievement.

  • Název v anglickém jazyce

    Telicity effects of prefixes on degree achievements in Czech

  • Popis výsledku anglicky

    The telicity behavior of degree achievements has been a puzzling problem for many linguists. The most successful and currently standard theory (Kennedy and Levin 2008) treats them as degree expressions based on different scales, which in turn influence the resulting telic or atelic interpretation. While it may account for English, this theory does not hold up cross-linguistically. We challenge the scalar theory with new Slavic data and show that verbal prefixes influence the telicity interpretation of degree achievements more than their underlying scales do. We hypothesize that the atelic/telic interpretation of the prefixed degree achievements is related to the unbounded/bounded algebraic denotation of the prefixes. In this, we follow Zwarts (2005) and his theory of the prepositional aspect. In our proposal, we formalize this contribution as an addition of two type-shifters, morphosyntactically realized as prefixes, which, as a result, have a telicizing or atelicizing effect on the given degree achievement.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Rivista di Grammatica Generativa

  • ISSN

    2531-5935

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    42

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    IT - Italská republika

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    1-29

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus