Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Degree achievements from a Slavic perspective

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00133049" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00133049 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://zenodo.org/records/10078020" target="_blank" >https://zenodo.org/records/10078020</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10078020" target="_blank" >10.5281/zenodo.10078020</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Degree achievements from a Slavic perspective

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The evaluative behaviour of degree achievements (e.g., cool, widen, lengthen, dry) has been a puzzling problem for many linguists. The currently standard theory (Kennedy &amp; Levin 2008) treats them as degree expressions based on different types of scales, which in turn influence the resulting evaluative or non-evaluative interpretation. While it may account for English, this theory faces empirical problems when confronted with cross-linguistic data. In this paper, we present an experiment on Russian exploring if verbal prefixes influence the (non-)evaluative interpretation of degree achievements. It follows from the results that prefixation is at least as important as the underlying scales for the cases we studied, which empirically challenges the scalar theory.

  • Název v anglickém jazyce

    Degree achievements from a Slavic perspective

  • Popis výsledku anglicky

    The evaluative behaviour of degree achievements (e.g., cool, widen, lengthen, dry) has been a puzzling problem for many linguists. The currently standard theory (Kennedy &amp; Levin 2008) treats them as degree expressions based on different types of scales, which in turn influence the resulting evaluative or non-evaluative interpretation. While it may account for English, this theory faces empirical problems when confronted with cross-linguistic data. In this paper, we present an experiment on Russian exploring if verbal prefixes influence the (non-)evaluative interpretation of degree achievements. It follows from the results that prefixation is at least as important as the underlying scales for the cases we studied, which empirically challenges the scalar theory.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Advances in formal Slavic linguistics 2021

  • ISBN

    9783985540853

  • ISSN

    2627-8324

  • e-ISSN

    2627-8332

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    99-118

  • Název nakladatele

    Language Science Press

  • Místo vydání

    Berlin

  • Místo konání akce

    Leipzig

  • Datum konání akce

    1. 1. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku