Degree achievements from a Slavic perspective
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00133049" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00133049 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://zenodo.org/records/10078020" target="_blank" >https://zenodo.org/records/10078020</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.10078020" target="_blank" >10.5281/zenodo.10078020</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Degree achievements from a Slavic perspective
Popis výsledku v původním jazyce
The evaluative behaviour of degree achievements (e.g., cool, widen, lengthen, dry) has been a puzzling problem for many linguists. The currently standard theory (Kennedy & Levin 2008) treats them as degree expressions based on different types of scales, which in turn influence the resulting evaluative or non-evaluative interpretation. While it may account for English, this theory faces empirical problems when confronted with cross-linguistic data. In this paper, we present an experiment on Russian exploring if verbal prefixes influence the (non-)evaluative interpretation of degree achievements. It follows from the results that prefixation is at least as important as the underlying scales for the cases we studied, which empirically challenges the scalar theory.
Název v anglickém jazyce
Degree achievements from a Slavic perspective
Popis výsledku anglicky
The evaluative behaviour of degree achievements (e.g., cool, widen, lengthen, dry) has been a puzzling problem for many linguists. The currently standard theory (Kennedy & Levin 2008) treats them as degree expressions based on different types of scales, which in turn influence the resulting evaluative or non-evaluative interpretation. While it may account for English, this theory faces empirical problems when confronted with cross-linguistic data. In this paper, we present an experiment on Russian exploring if verbal prefixes influence the (non-)evaluative interpretation of degree achievements. It follows from the results that prefixation is at least as important as the underlying scales for the cases we studied, which empirically challenges the scalar theory.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Advances in formal Slavic linguistics 2021
ISBN
9783985540853
ISSN
2627-8324
e-ISSN
2627-8332
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
99-118
Název nakladatele
Language Science Press
Místo vydání
Berlin
Místo konání akce
Leipzig
Datum konání akce
1. 1. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—