Evaluativity of degree achievements and verbal prefixes : Evidence from Czech morphology
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00122742" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00122742 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1556/2062.2021.00427" target="_blank" >https://doi.org/10.1556/2062.2021.00427</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1556/2062.2021.00427" target="_blank" >10.1556/2062.2021.00427</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Evaluativity of degree achievements and verbal prefixes : Evidence from Czech morphology
Popis výsledku v původním jazyce
The telicity behavior of degree achievements has been a puzzling problem to many linguists. The most successful and currently standard theory (Kennedy & Levin 2008) treats them as degree expressions lexicalizing different types of scales, which in turn influence the resulting evaluative or non-evaluative interpretation. While it may account for English, this theory does not hold up cross-linguistically. We challenge the scalar theory with new Slavic data and show that verbal prefixes influence the (non-)evaluative interpretation of degree achievements more than their underlying scales do. This proposal is formalised as an addition of two type shifters, morphosyntactically realised as prefixes, which, in result, have an evaluative/non-evaluative effect on the given degree achievement.
Název v anglickém jazyce
Evaluativity of degree achievements and verbal prefixes : Evidence from Czech morphology
Popis výsledku anglicky
The telicity behavior of degree achievements has been a puzzling problem to many linguists. The most successful and currently standard theory (Kennedy & Levin 2008) treats them as degree expressions lexicalizing different types of scales, which in turn influence the resulting evaluative or non-evaluative interpretation. While it may account for English, this theory does not hold up cross-linguistically. We challenge the scalar theory with new Slavic data and show that verbal prefixes influence the (non-)evaluative interpretation of degree achievements more than their underlying scales do. This proposal is formalised as an addition of two type shifters, morphosyntactically realised as prefixes, which, in result, have an evaluative/non-evaluative effect on the given degree achievement.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Acta Linguistica Academica
ISSN
2559-8201
e-ISSN
2560-1016
Svazek periodika
68
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
536-552
Kód UT WoS článku
000729240000007
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85127411358