Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Evaluativity of degree achievements and verbal prefixes : Evidence from Czech morphology

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00122742" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00122742 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1556/2062.2021.00427" target="_blank" >https://doi.org/10.1556/2062.2021.00427</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1556/2062.2021.00427" target="_blank" >10.1556/2062.2021.00427</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Evaluativity of degree achievements and verbal prefixes : Evidence from Czech morphology

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The telicity behavior of degree achievements has been a puzzling problem to many linguists. The most successful and currently standard theory (Kennedy &amp; Levin 2008) treats them as degree expressions lexicalizing different types of scales, which in turn influence the resulting evaluative or non-evaluative interpretation. While it may account for English, this theory does not hold up cross-linguistically. We challenge the scalar theory with new Slavic data and show that verbal prefixes influence the (non-)evaluative interpretation of degree achievements more than their underlying scales do. This proposal is formalised as an addition of two type shifters, morphosyntactically realised as prefixes, which, in result, have an evaluative/non-evaluative effect on the given degree achievement.

  • Název v anglickém jazyce

    Evaluativity of degree achievements and verbal prefixes : Evidence from Czech morphology

  • Popis výsledku anglicky

    The telicity behavior of degree achievements has been a puzzling problem to many linguists. The most successful and currently standard theory (Kennedy &amp; Levin 2008) treats them as degree expressions lexicalizing different types of scales, which in turn influence the resulting evaluative or non-evaluative interpretation. While it may account for English, this theory does not hold up cross-linguistically. We challenge the scalar theory with new Slavic data and show that verbal prefixes influence the (non-)evaluative interpretation of degree achievements more than their underlying scales do. This proposal is formalised as an addition of two type shifters, morphosyntactically realised as prefixes, which, in result, have an evaluative/non-evaluative effect on the given degree achievement.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Acta Linguistica Academica

  • ISSN

    2559-8201

  • e-ISSN

    2560-1016

  • Svazek periodika

    68

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    536-552

  • Kód UT WoS článku

    000729240000007

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85127411358