Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Literacy and literacy practices : Plurilingual connected migrants and emerging literacy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00121304" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00121304 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1060374321000047" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1060374321000047</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jslw.2021.100792" target="_blank" >10.1016/j.jslw.2021.100792</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Literacy and literacy practices : Plurilingual connected migrants and emerging literacy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Recent migration towards Europe is characterized by the massive presence of adults whose educational paths have been interrupted and who are thus developing literacy for the first time in a new language. A literacy test elaborated at the University of Palermo, Italy, showed that, on a sample of 774 migrants, about 30 percent could not read and/or write short words. This test assessed the learners’ abilities to read and write, whether in the Roman alphabet or in other writing systems, and whether in Italian or in other languages of learners’ repertoires. These learners with emergent literacy mostly came from sub-Saharan Africa, an area characterized by diverse forms of multilingualism, and are representatives of “connected migrants” due to the centrality of digital communication practices in their migration experience; hence, the importance of research on such communication practices. This study examined the multilingual writing on Facebook of 10 migrants in Italy with emergent literacy. Findings demonstrate that these learners engage in multilingual practices which enhance their literacy competence by adopting strategies reflecting the general process of acquisition in naturalistic contexts. However, emerging writing on Facebook does not reflect participants’ interlanguage and literacy levels elicited through the test.

  • Název v anglickém jazyce

    Literacy and literacy practices : Plurilingual connected migrants and emerging literacy

  • Popis výsledku anglicky

    Recent migration towards Europe is characterized by the massive presence of adults whose educational paths have been interrupted and who are thus developing literacy for the first time in a new language. A literacy test elaborated at the University of Palermo, Italy, showed that, on a sample of 774 migrants, about 30 percent could not read and/or write short words. This test assessed the learners’ abilities to read and write, whether in the Roman alphabet or in other writing systems, and whether in Italian or in other languages of learners’ repertoires. These learners with emergent literacy mostly came from sub-Saharan Africa, an area characterized by diverse forms of multilingualism, and are representatives of “connected migrants” due to the centrality of digital communication practices in their migration experience; hence, the importance of research on such communication practices. This study examined the multilingual writing on Facebook of 10 migrants in Italy with emergent literacy. Findings demonstrate that these learners engage in multilingual practices which enhance their literacy competence by adopting strategies reflecting the general process of acquisition in naturalistic contexts. However, emerging writing on Facebook does not reflect participants’ interlanguage and literacy levels elicited through the test.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Second Language Writing

  • ISSN

    1060-3743

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    51

  • Číslo periodika v rámci svazku

    March 2021

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    1-16

  • Kód UT WoS článku

    000632849300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85102083915