Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Výzva nebo nemožná mise? Tranzice k online výuce v době pandemie covid-19 očima vysokoškolských učitelů.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00122605" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00122605 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/2409" target="_blank" >https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/2409</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-3-3" target="_blank" >10.5817/SP2021-3-3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Výzva nebo nemožná mise? Tranzice k online výuce v době pandemie covid-19 očima vysokoškolských učitelů.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V této studii se zabýváme problémem tranzice od prezenční k distanční výuce ve vysokoškolském prostředí v době pandemie Covid-19. Vycházíme z analýzy 34 hloubkových polostrukturovaných rozhovorů s učiteli Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, v nichž tito učitelé reflektovali svůj přístup k distanční online výuce v době pandemie Covid-19. Ukazujeme, že způsob, jakým učitelé k výuce přistoupili, silně souvisí s jejich pojetím výuky a tím, jak konstruují koncept dobré vysokoškolské výuky. Na základě analýzy rozhovorů rozlišujeme dva polární typy učitelů. Prvním typem jsou funkcionalisté, kteří se koncentrují na předání znalostí a dovedností studentům. V době pandemie s využitím uvážlivé pedagogické analýzy usilují o to, co nejlépe substituovat jednotlivé složky prezenční výuky pomocí digitálních nástrojů a aplikací. Domnívají se, že kvalitní online výuka je náročná, avšak proveditelná a potenciálně přinášející novou kvalitu do vysokoškolského vzdělávání. Druhým identifikovaným typem jsou autentisté, kteří výuku chápou vytváření znalostí a dovedností v procesu autentické komunikace mezi učitelem a studenty. Tito učitelé se domnívají, že pomocí online nástrojů není možné prezenční výuku adekvátně substituovat a tranzici k distanční výuce vnímají jako zásadní ohrožení kvality a obecně ohrožení poslání vysokoškolského vzdělávání.

  • Název v anglickém jazyce

    Challenge or mission impossible? The transition to online teaching during covid-19 pandemic through the eyes of university teachers.

  • Popis výsledku anglicky

    In this study, we address the research problem of transition from face-to-face to distance teaching in a university setting during the Covid-19 pandemic. We are based on an analysis of 34 in-depth semi-structured interviews with teachers of the Faculty of Arts at Masaryk University, in which these teachers reflected on their approaches to distance online teaching during the Covid 19 pandemic. We show that the way the teachers approached the teaching is strongly linked with their conception of teachinf and the way how they construct the concept of good higher education. According to the analysis of the interviews, we distinguish two polar types of teachers. The first type are functionalists, who focus on passing on knowledge and skills to students. In times of pandemic, using judicious pedagogical analysis, they strive to best replace the various components of face-to-face teaching with digital tools and applications. They believe that the quality online teaching is challenging, but feasible and potentially bringing new quality to higher education. The second type identified are authenticators who understand the teaching as a creation of knowledge and skills in the process of authentic communication between teacher and students. These teachers believe that online tools do not make it possible to adequately substitute face-to face class and perceive the transition to distance learning as a major threat to quality and to the mission of higher education in general.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia paedagogica

  • ISSN

    1803-7437

  • e-ISSN

    2336-4521

  • Svazek periodika

    26

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    31

  • Strana od-do

    51-81

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85129408218