Singing in the blend : stagings of Verdi's operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00123765" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00123765 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/143681" target="_blank" >https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/143681</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/TY2021-S-14" target="_blank" >10.5817/TY2021-S-14</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Singing in the blend : stagings of Verdi's operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989
Popis výsledku v původním jazyce
The article deals with changes in creating scenography for productions of operas based on plays by William Shakespeare in former Czechoslovakia and the Czech Republic after 1989. The article discusses the procedure of a multimodal analysis of scenography based on blending theory approach. The 1991 production of Verdi’s Otello of the Prague State Opera directed by Dominik Neuner and revived in 2009 by Lubor Cukr is used as an example of creating scenographic space for operatic Shakespeare. The scenography is understood as not only visual but multimodal component of theatrical performance. Vladimír Nývlt’s concept of scenography for the Otello production is treated from the perspectives of multimodal analysis and examined in the context of other productions of operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989.
Název v anglickém jazyce
Singing in the blend : stagings of Verdi's operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989
Popis výsledku anglicky
The article deals with changes in creating scenography for productions of operas based on plays by William Shakespeare in former Czechoslovakia and the Czech Republic after 1989. The article discusses the procedure of a multimodal analysis of scenography based on blending theory approach. The 1991 production of Verdi’s Otello of the Prague State Opera directed by Dominik Neuner and revived in 2009 by Lubor Cukr is used as an example of creating scenographic space for operatic Shakespeare. The scenography is understood as not only visual but multimodal component of theatrical performance. Vladimír Nývlt’s concept of scenography for the Otello production is treated from the perspectives of multimodal analysis and examined in the context of other productions of operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Theatralia
ISSN
1803-845X
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
Special Issue
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
189-208
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85105257715