Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

“Iron Curtain Up?”: Staging Shakespearean Operas in the Czech Republic after 1989

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F19%3A00111654" target="_blank" >RIV/00216224:14210/19:00111654 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    “Iron Curtain Up?”: Staging Shakespearean Operas in the Czech Republic after 1989

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Operas based on the plays by William Shakespeare constitute common part of the repertoire of Czech opera theatres. The operas by G. Verdi, based on Shakespear’s plays, include political dimension, supported also by scenography of the stagings. Otello, Falstaff, and especially Macbeth serve as a way of expressing the dynamics of rise and fall of those who seek to ascend to the power by any means. In my presentation I provide the analysis of the key concepts of stagings of Verdi’s adaptations of Shakespeare’s plays in connection to the historical and cultural contexts of the period. I especially discuss the metaphoric level of the operatic “transfer(s)” (adaptations and the particular stagings) of Shakespeare’s plays.

  • Název v anglickém jazyce

    “Iron Curtain Up?”: Staging Shakespearean Operas in the Czech Republic after 1989

  • Popis výsledku anglicky

    Operas based on the plays by William Shakespeare constitute common part of the repertoire of Czech opera theatres. The operas by G. Verdi, based on Shakespear’s plays, include political dimension, supported also by scenography of the stagings. Otello, Falstaff, and especially Macbeth serve as a way of expressing the dynamics of rise and fall of those who seek to ascend to the power by any means. In my presentation I provide the analysis of the key concepts of stagings of Verdi’s adaptations of Shakespeare’s plays in connection to the historical and cultural contexts of the period. I especially discuss the metaphoric level of the operatic “transfer(s)” (adaptations and the particular stagings) of Shakespeare’s plays.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů