Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Kapitola z historie recepce Fibichovy Hippodamie a Sukových scénických hudeb : srovnávání jejich melodramatického stylu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F21%3A00134983" target="_blank" >RIV/00216224:14210/21:00134983 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/mo.2021.014" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5507/mo.2021.014</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5507/mo.2021.014" target="_blank" >10.5507/mo.2021.014</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Kapitola z historie recepce Fibichovy Hippodamie a Sukových scénických hudeb : srovnávání jejich melodramatického stylu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Po premiérách her Julia Zeyera se scénickou hudbou Josefa Suka (Radúz a Mahulena a Pod jabloní) někteří čeští kritici konfrontovali Sukův způsob užití melodramu v činohře s Fibichovou Hippodamií. Toto srovnávání plynulo z rozdílných názorů na melodram obecně. Podle některých kritiků Fibichův záměr doprovodit hudbou celé drama způsobil, že je v mnoha pasážích zbytečná a rušivá, zatímco Suk přesně vycítil, které pasáže textu hudební doprovod potřebují a které nikoli. Fibichovi příznivci naopak tvrdili, že Sukova melodramatická hudba je jen náladové pozadí bez dostatečné dramatické a psychologické charakteristiky textu. Tato studie je pokusem o objektivní srovnání, které může pomoci odpovědět na otázku, do jaké míry jsou takové spory oprávněné. Především by však měla charakterizovat přínos obou skladatelů k žánru melodramu.

  • Název v anglickém jazyce

    A Chapter from the Reception History of Fibich’s Hippodamia and Suk’s Incidental Music : a Comparison of Their Styles in Melodrama

  • Popis výsledku anglicky

    After the premières of Julius Zeyer’s plays with Josef Suk’s incidental music (Radúz and Mahulena and Under the Apple Tree), some Czech critics contrasted Suk’s manner of using melodrama in a stage work to that in Fibich’s Hippodamia. This comparison resulted from different opinions about melodrama in general. According to some critics, Fibich’s intention to accompany a whole drama with music resulted in the music being superfluous and disruptive in many passages, whereas Suk sensed precisely which passages of the text needed musical accompaniment and which did not. On the contrary, Fibich’s supporters stated that Suk’s melodramatic music was merely background, evoking a mood, without sufficient dramatic and psychological characterization of the text. This study is an attempt at an objective comparison that can help answer the question of the extent to which such disputes are justified. Above all, however, it is intended to characterise the contribution of both composers to the genre of melodrama.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Musicologica Olomucensia

  • ISSN

    2787-9186

  • e-ISSN

    2787-9194

  • Svazek periodika

    33

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    231-249

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus