Metodika strukturální analýzy koncertního melodramu: Aplikace na Fibichova Vodníka a další jeho významné melodramy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F21%3AN0000058" target="_blank" >RIV/61384984:51110/21:N0000058 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://musicologica.upol.cz/artkey/mus-202101-0011_metodika-strukturalni-analyzy-koncertniho-melodramu-aplikace-na-fibichova-vodnika-a-dalsi-jeho-vyznamne-melodr.php" target="_blank" >https://musicologica.upol.cz/artkey/mus-202101-0011_metodika-strukturalni-analyzy-koncertniho-melodramu-aplikace-na-fibichova-vodnika-a-dalsi-jeho-vyznamne-melodr.php</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/mo.2021.011" target="_blank" >10.5507/mo.2021.011</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Metodika strukturální analýzy koncertního melodramu: Aplikace na Fibichova Vodníka a další jeho významné melodramy
Popis výsledku v původním jazyce
Nová metodika analýzy koncertního melodramu doby romantismu člení dílo pomocí hranic zasahujících současně hudbu i text, také tam, kde se v koncertním melodramu vyskytují jen části hudební nebo čistě recitační. V návaznosti na předcházející poznatky byly novým pohledem stanoveny útvarové typy symbiotického spojení a kontextově podmíněného spojení. Z důvodu vystižení důležitých strukturálních aspektů nové metodiky byly analyzovány Fibichovy melodramy Štědrý den, Vodník a Hakon. Reprezentativní vzorek analýz dokládá snahu autora podpořit nejen význam textu, event. mu dát jejich kontextové klima, ale dodržet i kontinuitu samotného hudebního proudu. Velká díla však také ukazují, že míra svébytnosti hudby ve vztahu k textu je velmi jemně diferencovatelná a že materiálové scelení hudební složky není jen v motivické koncentrovanosti, ale i v obecnějších hladinách její organizace.
Název v anglickém jazyce
A Methodology of the Structural Analysis of Concert Melodrama. Its Application to Fibich's Vodník and His Other Important Melodramas
Popis výsledku anglicky
A new methodology for the analysis of the concert melodrama in the Romantic period divided work through the identification of boundaries between music and text, also where in the concert melodrama only musical or purely poetic sections were found. In connection with previous knowledge, new unique types of connection and context were defined. Because important structural aspects of the new methodology were introduced in Fibich's melodramas Štědrý den, Vodník and Hakon, a representative sample of analysis demonstrates the effort of the composer to support not only the meaning of the text and to give it its contextual climate but also to keep the actual musical flow. Great works also show that the degree of originality of the music in relation to the text is very finely differentiated and that the consolidation of the musical material is constructed not only on a motive of concentration, but also on a more general level of its organization.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Musicologica Olomucensia
ISSN
2787-9186
e-ISSN
2787-9194
Svazek periodika
33
Číslo periodika v rámci svazku
2021/1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
38
Strana od-do
152-189
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—