Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Teorie labellingu a principy eristické dialektiky při výzkumu veřejného a politického diskursu v současné lingvistice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00127998" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00127998 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://wuw.pl/data/include/cms//Dyskursy_polityczne_Budzynska_Daca_A_Rusin_Dybalska_R_red_2022.pdf" target="_blank" >https://wuw.pl/data/include/cms//Dyskursy_polityczne_Budzynska_Daca_A_Rusin_Dybalska_R_red_2022.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.31338/uw.9788323554769.pp.185-202" target="_blank" >10.31338/uw.9788323554769.pp.185-202</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Teorie labellingu a principy eristické dialektiky při výzkumu veřejného a politického diskursu v současné lingvistice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V současném veřejném a politickém diskursu jsou v komunikační interakci často verbalizovány různé devalvační způsoby chování, jejichž cílem je stigmatizace názorového protivníka, jeho zesměšnění či exkluze. Nejčastějším typem této verbalizace jsou různé nálepky. Nálepky mohou mít charakter doplňkových vlastních jmen, která charakterizují osoby podle povolání, vlastností, původu, nebo vznikají také obměňováním rodných jmen a příjmení (Krnda, Mluvčáček, Pitomio). Setkáváme se také s deriváty od vlastních jmen (havlista, klausoid, zemaniak), jež nejčastěji označují názorové stoupence výrazných postav veřejného života. Početnou skupinu nálepek pak tvoří deriváty od jmen obecných, jež často obsahují negativní či vysoce negativní (nenávistná) hodnocení (dobrotrus, pravdoláskař, sluníčkář, pražská kavárna). V rámci teoretické reflexe tohoto jazykového chování může současná lingvistika využít původně sociologickou teorii labellingu, eventuálně interpretovat tyto jevy jako projevy specifické diskursivní strategie založené na eristické dialektice, tj. nevěcné argumentaci (argumentum ad hominem, ad personam, ad populum), a porušení kooperačního principu a konverzační maximy zdvořilosti. Příspěvek je založen na analýze českého jazykového materiálu.

  • Název v anglickém jazyce

    Labelling Theory and Principles of Eristic Dialectics in the Research of Public and Political Discourse in Contemporary Linguistics

  • Popis výsledku anglicky

    In the current public and political discourse, various devaluation behaviours are often verbalized in communication interaction, the aim of which is to stigmatize the opponent, to ridicule him or to exclude him. The most common type of this verbalization are various labels. Labels can have the character of nicknames, which characterize persons according to their occupation, characteristics, origin, or they are also created by changing first names and surnames (Krnda, Mluvčáček, Pitomio). We also encounter derivatives from proper names (havlista, klausoid, zemaniak), which most often refer to followers of prominent figures in public life. A large group of labels then consists of derivatives from common names, which often contain negative or highly negative (hateful) evaluations (dobrotrus, pravdoláskař, sluníčkář, pražská kavárna). Within the theoretical reflection of this linguistic behaviour, contemporary linguistics can use the originally sociological theory of labelling, possibly interpret these phenomena as manifestations of a specific discursive strategy based on eristic dialectics (argumentum ad hominem, ad personam, ad populum), and violation of the cooperative principle and politeness principle in communication. The paper is based on the analysis of Czech language material.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60201 - General language studies

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Dyskursy polityczne w Polsce i Czechach po roku 1989 : gatunki, strategie komunikacyjne, wizerunki medialne / politické diskurzy v Polsku a Česku po roce 1989 : žánry, komunikační strategie, mediální obrazy

  • ISBN

    9788323554684

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    185-201

  • Počet stran knihy

    280

  • Název nakladatele

    Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

  • Místo vydání

    Warszawa

  • Kód UT WoS kapitoly