Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rendering, generalization and variation : On the use of multiple parallel texts as a comparative method in cognitive poetics.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F22%3A00128020" target="_blank" >RIV/00216224:14210/22:00128020 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1075/bct.124.09kno" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1075/bct.124.09kno</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1075/bct.124.09kno" target="_blank" >10.1075/bct.124.09kno</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Rendering, generalization and variation : On the use of multiple parallel texts as a comparative method in cognitive poetics.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The chapter presents a case study of how the use of multiple parallel texts may be employed as a useful research method in cognitive poetics, using the English version of Alice’s Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass and its four published Czech versions as the samples. In the analysis, we examine the language of space in alternative verbalizations of the same literary scene across languages (English and Czech) and within the target language (Czech), and the different mental images invoked by the different ways of verbalizing the same scene. Our analysis shows that the use of multiple parallel texts can be a helpful research method in cognitive poetics, in the sense that the method is capable of providing naturalistic and representative linguistic evidence of how languages systematically differ, even for a domain as basic as space.

  • Název v anglickém jazyce

    Rendering, generalization and variation : On the use of multiple parallel texts as a comparative method in cognitive poetics.

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter presents a case study of how the use of multiple parallel texts may be employed as a useful research method in cognitive poetics, using the English version of Alice’s Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass and its four published Czech versions as the samples. In the analysis, we examine the language of space in alternative verbalizations of the same literary scene across languages (English and Czech) and within the target language (Czech), and the different mental images invoked by the different ways of verbalizing the same scene. Our analysis shows that the use of multiple parallel texts can be a helpful research method in cognitive poetics, in the sense that the method is capable of providing naturalistic and representative linguistic evidence of how languages systematically differ, even for a domain as basic as space.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Visual metaphors

  • ISBN

    9789027211606

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    209-230

  • Počet stran knihy

    284

  • Název nakladatele

    John Benjamins

  • Místo vydání

    Amsterdam

  • Kód UT WoS kapitoly