Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Meziválečná výuka cizích jazyků na příkladu baťovské cizojazyčné školy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00130525" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00130525 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/33726" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/33726</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2022-2-115" target="_blank" >10.5817/PedOr2022-2-115</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Meziválečná výuka cizích jazyků na příkladu baťovské cizojazyčné školy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se soustředí na výuku cizích jazyků v prostředí baťovského Zlí na ve třicátých letech minulého století na příkladu soukromé cizojazyčné školy. Cílem příspěvku je prozkoumat, popsat a vysvětlit vznik a další vývoj cizojazyčné školy a rozvíjení jazykových schopností žáků v jejích podmínkách v období meziválečném. Metodologicky vycházíme z tradičně používaných metod historického výzkumu (metoda přímá a nepřímá). Vzdělávací instituci zkoumáme jak ze širších celospolečenských souvislostí, tak zároveň sledujeme každodenní život školy pomocí historiografického přístupu mikrohistorie. Předložená studie je rozdělena na tři části. Nejprve vysvětlujeme metodologii výzkumu, poté se zaměřujeme na faktory ovlivňující vznik a organizaci zkoumané cizojazyčné školy, a nakonec se zabýváme rozvíjením jazykových schopností žáků. Výsledky výzkumu ukazují úzké propojení vedení koncernu Baťa a života zkoumané školy. Výběr a způsob zprostředkování učiva nebyl determinován pouze potřebami výrobního podniku, ale i meziválečným reformním hnutím a novými přístupy k výuce cizích jazyků.

  • Název v anglickém jazyce

    lnterwar foreign language education in one of Baťa's foreign language schools

  • Popis výsledku anglicky

    This paper focuses on foreign language education in the environment of Baťa's Zlín in the 1930s through the example of a private foreign language school. The aim of the study is to examine, describe and explain the establishment and further development of this school and foreign language education in the conditions of the school in the interwar period. Methodologically, this paper is based on traditionally used methods of historical research (the direct and indirect methods). We study the educational institution from a broader social context, as well as examine the daily life of the school using the histographic approach of microhistory. The presented study is divided into three parts. First, we explain the research methodology, then focus on the factors influencing the establishment and organization of the educational institution, and finally, we deal with the development of language skills. The research results show a close connection between the management of the Baťa Group and the life of the examined school. The content of the lessons was determined not only by the needs of the manufacturing company but also by the interwar reform movement and by new approaches to foreign language education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogicka orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

    1805-9511

  • Svazek periodika

    32

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    115-130

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus