Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Virtual Reality in Psychotherapy Training : Shift Towards Modern Training Environments

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F23%3A00135152" target="_blank" >RIV/00216224:14210/23:00135152 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://library.iated.org/view/VARSOVA2023VIR" target="_blank" >https://library.iated.org/view/VARSOVA2023VIR</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2023.0759" target="_blank" >10.21125/edulearn.2023.0759</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Virtual Reality in Psychotherapy Training : Shift Towards Modern Training Environments

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In recent years, virtual reality (VR) has been developing dynamically, becoming one of the most promising technologies emerging in the area of training and education. Concurrently, the demands for psychotherapeutic services and new forms of psychotherapy are expanding, and innovative ways to support psychotherapy processes are needed. As technologies have advanced, the number of ways in which supervision and training are delivered and enhanced has also increased. VR possesses features that allow for remote and authentic immersive experiences, which have the potential to effectively enhance the psychotherapy process or training. In this contribution, based on an extensive literature review and previous original empirical research, basic features of VR technologies are discussed in the context of cognitive-behavioral therapy (CBT) psychotherapeutic training. A SWOT analysis is conducted to identify VR potentials in CBT psychotherapy training, and selected lessons learned that emerged from the empirical exploration of VR technology as a tool for psychotherapy are outlined. Regarding the SWOT analysis and lessons learned, future directions for the applications of VR technology to training psychotherapists are emphasized and discussed.

  • Název v anglickém jazyce

    Virtual Reality in Psychotherapy Training : Shift Towards Modern Training Environments

  • Popis výsledku anglicky

    In recent years, virtual reality (VR) has been developing dynamically, becoming one of the most promising technologies emerging in the area of training and education. Concurrently, the demands for psychotherapeutic services and new forms of psychotherapy are expanding, and innovative ways to support psychotherapy processes are needed. As technologies have advanced, the number of ways in which supervision and training are delivered and enhanced has also increased. VR possesses features that allow for remote and authentic immersive experiences, which have the potential to effectively enhance the psychotherapy process or training. In this contribution, based on an extensive literature review and previous original empirical research, basic features of VR technologies are discussed in the context of cognitive-behavioral therapy (CBT) psychotherapeutic training. A SWOT analysis is conducted to identify VR potentials in CBT psychotherapy training, and selected lessons learned that emerged from the empirical exploration of VR technology as a tool for psychotherapy are outlined. Regarding the SWOT analysis and lessons learned, future directions for the applications of VR technology to training psychotherapists are emphasized and discussed.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    EDULEARN23 Proceedings : 15th International Conference on Education and New Learning Technologies

  • ISBN

    9788022356107

  • ISSN

    2340-1117

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    2641-2651

  • Název nakladatele

    IATED Academy

  • Místo vydání

    Valencia

  • Místo konání akce

    Palma, Spain

  • Datum konání akce

    1. 1. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku