Krize ontologie – výzva edukace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00138761" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00138761 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/3184" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/3184</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2023.3184" target="_blank" >10.14712/23362189.2023.3184</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Krize ontologie – výzva edukace
Popis výsledku v původním jazyce
Studie vychází z reflexe současné dominantní filosofie edukace jako atomisticky redukovaného chápání skutečnosti. Tato redukce byla v době průmyslové revoluce a rané moderny mimořádně produktivní, ale současně vede k omezené schopnosti edukačně vhodně reflektovat komplexní fenomén. Studie se v tomto bodě opírá především o koncepty nepředmětného a předmětného myšlení u Hejdánka. Východisko vidí v pojetí ontologie procesuální a ekologické, tak jak o ní uvažují Šíp, Lakoff a Latour. Studie se opírá o Kuhnův model vývoje vědy a vychází z něj v analýze dvou – v prostředí školy existujících – fenoménů, totiž globální ekologické krize a formování identity, ve kterých důraz na entitní pojetí vede k nemožnosti se s těmito fenomény vypořádat. Závěrečná část studie upozorňuje na vybrané konceptualizace, které vedou k možnosti opuštění pouze atomistické redukce ontologického popisu světa a nabízejí perspektivy více multiparadigmatického, procesuálního chápání edukace.
Název v anglickém jazyce
The Crisis of Ontology – the Challenge of Education
Popis výsledku anglicky
The study is based on a reflection of the current dominant philosophy of education as an atomistically reduced understanding of reality. This reduction was highly productive in the Industrial Revolution and early modernity but also led to a limited ability to reflect educationally appropriate complex phenomena. At this point, the study relies primarily on Hejdánek’s non-object and object thinking concepts. He sees the starting point in the notion of process and ecological ontology as contemplated by Arrow, Lakoff, and Latour. The study relies on Kuhn’s model of the development of science. It builds on it by analysing two – existing in the school environment – phenomena, namely the global ecological crisis and the formation of identity, in which the emphasis on the entity concept leads to the impossibility of dealing with these phenomena. The fi nal part of the study highlights selected conceptualisations that lead to the possibility of abandoning only the atomistic reduction of the ontological description of the world and offer perspectives of a more multiparadigmatic, processual understanding of education.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Časopis Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Svazek periodika
74
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
211-228
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—