Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Krize ontologie – výzva edukace

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14210%2F24%3A00138761" target="_blank" >RIV/00216224:14210/24:00138761 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/3184" target="_blank" >https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/3184</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2023.3184" target="_blank" >10.14712/23362189.2023.3184</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Krize ontologie – výzva edukace

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie vychází z reflexe současné dominantní filosofie edukace jako atomisticky redukovaného chápání skutečnosti. Tato redukce byla v době průmyslové revoluce a rané moderny mimořádně produktivní, ale současně vede k omezené schopnosti edukačně vhodně reflektovat komplexní fenomén. Studie se v tomto bodě opírá především o koncepty nepředmětného a předmětného myšlení u Hejdánka. Východisko vidí v pojetí ontologie procesuální a ekologické, tak jak o ní uvažují Šíp, Lakoff a Latour. Studie se opírá o Kuhnův model vývoje vědy a vychází z něj v analýze dvou – v prostředí školy existujících – fenoménů, totiž globální ekologické krize a formování identity, ve kterých důraz na entitní pojetí vede k nemožnosti se s těmito fenomény vypořádat. Závěrečná část studie upozorňuje na vybrané konceptualizace, které vedou k možnosti opuštění pouze atomistické redukce ontologického popisu světa a nabízejí perspektivy více multiparadigmatického, procesuálního chápání edukace.

  • Název v anglickém jazyce

    The Crisis of Ontology – the Challenge of Education

  • Popis výsledku anglicky

    The study is based on a reflection of the current dominant philosophy of education as an atomistically reduced understanding of reality. This reduction was highly productive in the Industrial Revolution and early modernity but also led to a limited ability to reflect educationally appropriate complex phenomena. At this point, the study relies primarily on Hejdánek’s non-object and object thinking concepts. He sees the starting point in the notion of process and ecological ontology as contemplated by Arrow, Lakoff, and Latour. The study relies on Kuhn’s model of the development of science. It builds on it by analysing two – existing in the school environment – phenomena, namely the global ecological crisis and the formation of identity, in which the emphasis on the entity concept leads to the impossibility of dealing with these phenomena. The fi nal part of the study highlights selected conceptualisations that lead to the possibility of abandoning only the atomistic reduction of the ontological description of the world and offer perspectives of a more multiparadigmatic, processual understanding of education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Časopis Pedagogika

  • ISSN

    0031-3815

  • e-ISSN

    2336-2189

  • Svazek periodika

    74

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    211-228

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus