Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Člověk dobrý a/nebo zlý. Antropologická varianta výchovy mezi autoritářstvím a liberalitou

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F17%3A50005629" target="_blank" >RIV/62690094:18440/17:50005629 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Člověk dobrý a/nebo zlý. Antropologická varianta výchovy mezi autoritářstvím a liberalitou

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem studie je ukázat implikace antropologického předporozumění lidské povahy pro etické vychovatelství. Struktura: První část práce prezentuje rozdíl mezi ontologickým a morálním aspektem lidské povahy. Tj. rozlišuje rozdíl mezi tím, jak člověk jest (ontologie) a jak by měl být (morálka). Druhá část srovnává tři, resp. čtyři antropologické varianty odpovědí na tyto otázky – antropologický pesimizmus, optimizmus, realizmus, existencializmus. Třetí část ukazuje eticko-výchovné implikace těchto odpovědí. Zjištění: Na základě rozlišení ontologické a morální komplexity lidské povahy je doloženo, že antropologický realizmus vede k autentické pedagogické humanizaci, zatímco pesimizmus vede k autoritářské výchově a optimizmus k liberální výchově. Závěry: Antropologický realizmus skýtá největší edukační potenciál pro funkční etické vychovatelství, které si klade za cíl formovat autentickou humanitu.

  • Název v anglickém jazyce

    Human being: good and/or evil? Antropological position between authoritatian and liberal approach to moral education

  • Popis výsledku anglicky

    The purpose of this study is to show the implications of anthropological pre-understanding of human nature to moral education. Design of the study: The first part distinguishes the difference between ontological and moral aspect of human nature. That is, it differentiates between who a human being is (ontology) and who he or she is to be (morality). The second part compares three, resp. four anthropological variants dealing with these aspects – anthropological pessimism, optimism, realism and existentialism. The third part shows the educational implications of these variants. Findings: The anthropological pre-understanding which distinguishes the ontological and moral complexity of human nature leads to authentic educational humanization, in contrast to anthropological pessimism that leads to authoritarian education and optimism that leads to liberalistic education. Conclusion: Anthropological realism offers the best potential for effective moral education that strives for formation of authentic humanity.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Pedagogická orientace

  • ISSN

    1211-4669

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    27

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    180-196

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus