Člověk dobrý a/nebo zlý. Antropologická varianta výchovy mezi autoritářstvím a liberalitou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F62690094%3A18440%2F17%3A50005629" target="_blank" >RIV/62690094:18440/17:50005629 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Člověk dobrý a/nebo zlý. Antropologická varianta výchovy mezi autoritářstvím a liberalitou
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem studie je ukázat implikace antropologického předporozumění lidské povahy pro etické vychovatelství. Struktura: První část práce prezentuje rozdíl mezi ontologickým a morálním aspektem lidské povahy. Tj. rozlišuje rozdíl mezi tím, jak člověk jest (ontologie) a jak by měl být (morálka). Druhá část srovnává tři, resp. čtyři antropologické varianty odpovědí na tyto otázky – antropologický pesimizmus, optimizmus, realizmus, existencializmus. Třetí část ukazuje eticko-výchovné implikace těchto odpovědí. Zjištění: Na základě rozlišení ontologické a morální komplexity lidské povahy je doloženo, že antropologický realizmus vede k autentické pedagogické humanizaci, zatímco pesimizmus vede k autoritářské výchově a optimizmus k liberální výchově. Závěry: Antropologický realizmus skýtá největší edukační potenciál pro funkční etické vychovatelství, které si klade za cíl formovat autentickou humanitu.
Název v anglickém jazyce
Human being: good and/or evil? Antropological position between authoritatian and liberal approach to moral education
Popis výsledku anglicky
The purpose of this study is to show the implications of anthropological pre-understanding of human nature to moral education. Design of the study: The first part distinguishes the difference between ontological and moral aspect of human nature. That is, it differentiates between who a human being is (ontology) and who he or she is to be (morality). The second part compares three, resp. four anthropological variants dealing with these aspects – anthropological pessimism, optimism, realism and existentialism. The third part shows the educational implications of these variants. Findings: The anthropological pre-understanding which distinguishes the ontological and moral complexity of human nature leads to authentic educational humanization, in contrast to anthropological pessimism that leads to authoritarian education and optimism that leads to liberalistic education. Conclusion: Anthropological realism offers the best potential for effective moral education that strives for formation of authentic humanity.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
180-196
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—