Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Úvahy o nestrannosti úředního rozhodování

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14220%2F15%3A00087427" target="_blank" >RIV/00216224:14220/15:00087427 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.law.muni.cz/dokumenty/34028" target="_blank" >http://www.law.muni.cz/dokumenty/34028</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Úvahy o nestrannosti úředního rozhodování

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autor obhajuje myšlenku, že nestrannost rozhodování je obecným právním principem nejen pro oblast soudnictví, ale též pro výkon státní správy. V tomto rozsahu je judikatura týkající se podjatosti soudců aplikovatelná též na úředníky. Moc soudní je však na rozdíl od exekutivy vybavena dalšími zárukami, zejména nezávislostí. Nezávislost nelze s nestranností směšovat. Důvody podjatosti úředních osob autor rozděluje na vnitřní a vnější. Ty vnitřní zahrnují zejména vlastní postoj úředníka k věci či účastníkům řízení (jejich zástupcům). Naproti tomu vnější podjatost pramení ze zájmu jiné osoby na výsledku řízení, přičemž tato osoba je vůči úředníkovi v takové pozici, že na něj může vykonávat účinný nátlak a vnucovat mu svou představu o průběhu a výsledku řízení. Do této kategorie spadá i tzv. systémová podjatost. V závěrečných kapitolách se pak autor zabývá dalšími indiciemi svědčícími o podjatosti úřední osoby a otázkou zneužití námitky podjatosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Reflections on the impartiality of administrative decision making

  • Popis výsledku anglicky

    Author advocates the idea that impartiality is a general legal principle of any decision making process - not only the judicial but also the administrative. He points out that althoug officers should be impartial they are not provided with independence,therefore the application of judicautre concerned with the impartiality of judges on officers is limited. Author then introduces division of reasons for bias to internal (person?s own realtion to the case or to the parties) and external (other person interested in the result of the case influences the deciding person). It is important to make difference between reasons for bias and signs of it. In the last part author delas with parties? abuse of objections concerning partiality od deciding officer forobstructions in the administrative process and its possible solutions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AG - Právní vědy

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-30730S" target="_blank" >GA13-30730S: Prostředky ochrany subjektivních práv ve veřejné správě, jejich systém a efektivnost</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Časopis pro právní vědu a praxi

  • ISSN

    1210-9126

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    XXIII

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4/2015

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    341-351

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus