Feminismus a sexuální výchova
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F06%3A00016113" target="_blank" >RIV/00216224:14230/06:00016113 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Feminismus a sexuální výchova
Popis výsledku v původním jazyce
Článek předkládá analýzu hodin sexuální výchovy jako jeden z výstupů etnograqfického výzkumu, který byl autorkou uskutečněn v šesté třídě základní školy a který byl zaměřen na genderové aspekty vzdělávání. Obecně se má za to, že sexuální výchova je vícezáležitostí dívek než chlapců, že dívky se o téma více zajímají a jsou do něho více vtaženy. Autorka tvrdí, že toto přesvědčení je mýtus a ukazuje jak diskurzivní praktiky sexuální výchovy ve škole ponechávají divky mimo diskurz, umlčují je a způsobují,že se zapojují do diskuse ještě méně než v jiných vyučovacích předmětech. Autorka uvádí, že sexuální výchova, která není podrobena reflexi z hlediska genderové rovnosti, reprodukuje genderovou hierarchii a přispívá k vpisování genderových nerovností do těl chlapců a dívek. Navrhuje zahrnutí feministické reflexe do sexuální výchovy tak, aby bylo možno vytvořit genderově citlivé kurikulum sexuální výchovy.
Název v anglickém jazyce
Faminism and sex education
Popis výsledku anglicky
The article introduces a particular outcome of an ethnographic research that was conducted in the 6th grade of elementary school and which focused on gender aspects of education. It presents the analysis of sexual education. It is believed that sexual education is more a ?girls' thing?, that girls are more concerned about the topic and are more involved. The author reveals this believe is a myth and shows how the discursive practices leave the girls out of the discourse and make them more silent and less involved in the discussion than in any other subjects in school. The author argues that sexual education, which is not gender sensitive and is not reflecting gender inequalities, is reproducing gender hierarchy and contributes to inscription the genderinequality into girls' and boys' bodies. She suggests that inclusion of feminist reflection into sexual education and especially the deconstruction of normative heterosexuality and deconstruction of the concept of sex as primarily procre
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA403%2F06%2F0067" target="_blank" >GA403/06/0067: Volba vzdělání a anticipace šancí na pracovním trhu z genderové perspektivy</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Gender, rovné příležitosti, výzkum
ISSN
1213-0028
e-ISSN
—
Svazek periodika
7
Číslo periodika v rámci svazku
2/2006
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
41-45
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—