Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Gender gaps in educational pathways in the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F22%3A00556774" target="_blank" >RIV/67985998:_____/22:00556774 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11240/22:10456493

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1080/01425692.2021.1971062" target="_blank" >https://doi.org/10.1080/01425692.2021.1971062</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/01425692.2021.1971062" target="_blank" >10.1080/01425692.2021.1971062</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Gender gaps in educational pathways in the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article analyses gender inequalities in educational attainment in the Czech Republic from the novel perspective of multiple educational pathways, which are primary channels of study involving at least two educational transitions (secondary and tertiary) with qualitatively different tracks. We estimate gender gaps in the attainment of six major educational pathways in the Czech Republic across 9 five-year birth cohorts covering the full span of the communist period and the educational expansion of the post-communist period. Our results confirm that gender gaps have increased in recent cohorts, but that these gaps have remained relatively modest in size. The greatest gaps occur in educational pathways involving secondary grammar schools, while gaps involving other tracks of secondary education remain very small. These results suggest that gender gaps in educational attainment in the Czech Republic expose strong gender differences in attendance at secondary grammar schools, in the direction of girls.

  • Název v anglickém jazyce

    Gender gaps in educational pathways in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    This article analyses gender inequalities in educational attainment in the Czech Republic from the novel perspective of multiple educational pathways, which are primary channels of study involving at least two educational transitions (secondary and tertiary) with qualitatively different tracks. We estimate gender gaps in the attainment of six major educational pathways in the Czech Republic across 9 five-year birth cohorts covering the full span of the communist period and the educational expansion of the post-communist period. Our results confirm that gender gaps have increased in recent cohorts, but that these gaps have remained relatively modest in size. The greatest gaps occur in educational pathways involving secondary grammar schools, while gaps involving other tracks of secondary education remain very small. These results suggest that gender gaps in educational attainment in the Czech Republic expose strong gender differences in attendance at secondary grammar schools, in the direction of girls.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-15303S" target="_blank" >GA19-15303S: Proměna genderových nerovností v českém školství a na trhu práce: dynamika, příčiny a důsledky</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    British Journal of Sociology of Education

  • ISSN

    0142-5692

  • e-ISSN

    1465-3346

  • Svazek periodika

    43

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    296-313

  • Kód UT WoS článku

    000741829000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85122815062