Educational Expansion and Inequality in Taiwan and the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F04274644%3A_____%2F16%3A%230000109" target="_blank" >RIV/04274644:_____/16:#0000109 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/67985998:_____/16:00459340
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Educational Expansion and Inequality in Taiwan and the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
This article presents a comparative analysis of educational inequality by family background and gender in Taiwan and the Czech Republic, which have both experienced substantial educational expansion in the last half-century under different educational systems. We highlight the specific institutional histories of both countries and examine the role of dead-end tracks in mediating educational inequality by family background. Pooling the most recent data available, we use probit analyses of inequality in secondary and tertiary educational attainment across 5-year birth cohorts from 1956 to 1985. In terms of secondary educational attainment, we find that the gap in inequalities by family background between the countries is large, with a decline in inequality in Taiwan but persistent inequality in the Czech case. We attribute these findings to differences in educational expansion and characteristics of the secondary school system.
Název v anglickém jazyce
Educational Expansion and Inequality in Taiwan and the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
This article presents a comparative analysis of educational inequality by family background and gender in Taiwan and the Czech Republic, which have both experienced substantial educational expansion in the last half-century under different educational systems. We highlight the specific institutional histories of both countries and examine the role of dead-end tracks in mediating educational inequality by family background. Pooling the most recent data available, we use probit analyses of inequality in secondary and tertiary educational attainment across 5-year birth cohorts from 1956 to 1985. In terms of secondary educational attainment, we find that the gap in inequalities by family background between the countries is large, with a decline in inequality in Taiwan but persistent inequality in the Czech case. We attribute these findings to differences in educational expansion and characteristics of the secondary school system.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GCP404%2F12%2FJ006" target="_blank" >GCP404/12/J006: Vzdělanostní stratifikace na Taiwanu a v České republice: Dostupnost a heterogenita návratnosti vysokoškolského vzdělání</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Comparative Education Review
ISSN
0010-4086
e-ISSN
—
Svazek periodika
60
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
36
Strana od-do
339-374
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—