Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F06%3A00017397" target="_blank" >RIV/00216224:14230/06:00017397 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Osobnostní a zájmové charakteristiky rozumově nadaných školsky podvýkonných žáků

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V tomto příspěvku je prezentována jedna z prvních studií realizovaných v našich podmínkách, která zkoumá problematiku podvýkonu. Cílem bylo identifikovat podvýkonné žáky a popsat jejich osobnostní a zájmové charakteristiky. Výzkumný soubor tvořilo 205 žáků ve věku 12-13 let. Byly použity následující metody: česká verze Meiliho Analytického testu inteligence (Smékal, 1972), česká verze Eysenckova osobnostního dotazníku pro děti (Senka, 1994) a Inventář zájmových zaměření pro profesionální orientaci žákůZŠ (Hrabal, 1988). Dále byl měřen školní výkon (známky z loňského školního roku). Výsledky prokázaly existenci podvýkonu u rozumově nadaných žáků. Rozdíly v osobnostních charakteristikách těchto žáků nebyly významné. Vyšší míra teoretických zájmů u nadaných žáků podvýkonných v přírodovědných předmětech poukazuje na jejich odlišné zájmové zaměření. Empirická data naznačují existenci tzv. ?nadvýkonu?, tj. jevu, kdy žáci dosahující výrazně lepších známek než odpovídá jejich intelektovým sch

  • Název v anglickém jazyce

    Personality Traits and Interests of Intelectually Gifted Students with Underachievement

  • Popis výsledku anglicky

    In this article, one of the first studies conducted in the Czech Republic focused on phenomenon of underachievement is presented. Aim of this research was to identify underachieving pupils and describe their personality traits and interests. Research sample consisted of 205 pupils aged 12-13 years. Following methods were used: Czech version of Meilis Analytic Intelligence Test (Smekal, 1972), Czech version of Junior Eysenck Personality Inventory (Senka, 1994) and Interest Inventory for Primary School Pupils (Hrabal, 1988). School achievement (marks from previous year) was also registered. Results proved the existence of underachievement phenomenon in intellectually gifted pupils. Differences in personality traits of these pupils were not significant. Higher rate of theoretical interests in intellectually gifted pupils underachieving in mathematics, natural sciences and geography shows on different interests of these pupils. The data give support for so called &quot;overachievement&quot

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2006

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Československá psychologie

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    50

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    523-534

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus