Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Adolescentní posuzování rodičů: souvislost s globálním sebehodnocením (self-esteem) a sebe-účinností (self-efficacy)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F07%3A00022345" target="_blank" >RIV/00216224:14230/07:00022345 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Adolescents' assessments of parents and peers: relationships to self-esteem and self-efficacy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study investigates how perceived parent and peer/friend relationships influence two aspects of global self-evaluation, self-esteem and self-efficacy, during middle adolescence. The growing influence of friends/peers on self-evaluation was expected,especially on self-efficacy. We also expected a stable parent influence on self-esteem. Also, sex and age differences were assumed. As results reveal, perceived relationships to parents and perceived relationships to friends/peers are two consistent blocks of predictors of self-esteem and self-efficacy. Both aspects of global self-evaluation are higher in older adolescents than in younger ones. Regarding self-esteem, parent variables (warmth and trust) are more influential predictors. Peer/friend variables and age have stronger influence on self-esteem of girls than self esteem of boys. Regarding self-efficacy, the block of friend/peer variables explains more variance than the block of parent variables.

  • Název v anglickém jazyce

    Adolescents' assessments of parents and peers: relationships to self-esteem and self-efficacy

  • Popis výsledku anglicky

    This study investigates how perceived parent and peer/friend relationships influence two aspects of global self-evaluation, self-esteem and self-efficacy, during middle adolescence. The growing influence of friends/peers on self-evaluation was expected,especially on self-efficacy. We also expected a stable parent influence on self-esteem. Also, sex and age differences were assumed. As results reveal, perceived relationships to parents and perceived relationships to friends/peers are two consistent blocks of predictors of self-esteem and self-efficacy. Both aspects of global self-evaluation are higher in older adolescents than in younger ones. Regarding self-esteem, parent variables (warmth and trust) are more influential predictors. Peer/friend variables and age have stronger influence on self-esteem of girls than self esteem of boys. Regarding self-efficacy, the block of friend/peer variables explains more variance than the block of parent variables.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2007

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Ceskoslovenska Psychologie/Czechoslovak Psychology

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    60

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Supplement

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    26

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus