Zvládání školních zátěžových situací učiteli základních škol
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F09%3A00037141" target="_blank" >RIV/00216224:14230/09:00037141 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zvládání školních zátěžových situací učiteli základních škol
Popis výsledku v původním jazyce
V příspěvku jsme se zaměřili na problematiku stresu a jeho zvládání v kontextu učitelské profese v prostředí základních škol. Výzkumná část práce je zaměřena na subjektivní vnímání a hodnocení stresujících faktorů v povolání učitele u vzorku 51 učitelů základních škol a zjištění převládajících copingových strategií, které tito učitelé používají při zvládání zátěže. Dotazovaní učitelé základních škol jako nejvíce rušivé a stresující faktory vnímají kázeňské problémy, nezájem žáků o učení a časový tlak. Podstatný vliv mají na učitele při výkonu jejich povolání také osobní životní události. Při zjišťování převládajících copingových strategií, které učitelé užívají při zvládání zátěže, jsme vycházeli z rozdělení strategií podle Jankeho a Erdmannové a jejich dotazníku SVF 78. Jako nejčastěji používané se u našeho vzorku 45 učitelek základních škol ukázaly zvládací strategie zaměřené na kontrolu a strategie náhradního uspokojení.
Název v anglickém jazyce
Coping strategies among teachers in primary education
Popis výsledku anglicky
Paper focuses on a stress problem and coping strategies, especially in context of teacher career. The research part of thesis deals with subjective perception of stress factors by 51 teachers at elementary school. Thesis focuses on research of coping strategies those teachers use to cope with stress. It appeared that questioned teachers consider the lack of pupils' discipline, lack of pupils' interest and time pressure as the most stressing and disturbing factors. Teacher's performance is also very muchinfluenced by personal life events. While studying dominant coping strategies used by teachers, we resulted from classification of strategies by Janke and Erdmann and their questionnaire SVF 78. The sample of 45 teachers (women) showed that the most frequently used coping strategies are strategies of control and the strategy of compensatory satisfaction. This thesis also investigates a connection between the lenght of teaching practice and the chosen coping strategies.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů