Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, ?romské školy? a reprodukce sociálně prostorových nerovností

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F11%3A00053172" target="_blank" >RIV/00216224:14230/11:00053172 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.jstor.org/stable/23073227?seq=1#metadata_info_tab_contents" target="_blank" >https://www.jstor.org/stable/23073227?seq=1#metadata_info_tab_contents</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, ?romské školy? a reprodukce sociálně prostorových nerovností

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Text se zabývá vzájemným propojením vazbou mezi vyloučenými lokalitami a ?romskými školami? v jejich sousedství. Naše poznatky vznikly na základě mezinárodního srovnávacího výzkumu, v jehož rámci bylo v Česku sesbíráno přes devět set dotazníků a 80 rozhovorů s učiteli, žáky a rodiči. Detailně byly zkoumány dvě lokality nacházející se ve dvou velkých českých městech. Položili jsme si základní otázku, jak dochází k reprodukci stávajícího uspořádání a nerovností ve školském systému a jak to souvisí s existencí deprivovaných urbánních prostorů obývaných převážně romskými obyvateli. Výsledkem analýzy je vypracování konceptu segmentovaného lokálního vzdělávacího trhu, jehož místní podoba je utvářena interakcí tří faktorů: (a) vzdělávacích strategií rodin (b)socio-prostorové struktury místa; (b) institucionálního rámce zahrnující školské zákony, vzdělávací politiky a školy.

  • Název v anglickém jazyce

    Stuck in Marginality: The Education Market, 'Roma Schools' and the Reproduction of Social and Spatial Inequalities

  • Popis výsledku anglicky

    Roma urban enclaves can be characterized as social peripheries ? or so called excluded localities in which poverty and unemployment are concentrated. The detachment of Roma from the dominant-majority group is represented in social space and in educational system as well, i.e. in the existence of sub-standard, low demanding basic schools, where Roma pupils prevail. Both phenomena became a subject of public debates, policies, and in case of schools a subject of international legal disputes, too. In the article we pose a question what is the mechanism constituting ?Roma schools? located nearby deprived Roma urban enclaves. As an answer we introduce a conception of ethnically segmented local educational markets, which arose after 1989 in large cities. Theethnically segmented market is shaped by three factors: (a) socio-spatial structure, (b) institutional frame including law and policies as well as schools, (c) the educational strategies of both Roma and non-Roma parents.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50400 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/7E08069" target="_blank" >7E08069: ETHNIC DIFFERENCES IN EDUCATION AND DIVERGING PROSPECTS FOR URBAN YOUTH IN AN ENLARGED EUROPE</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2011

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociologický časopis/ Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    47

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    657-680

  • Kód UT WoS článku

    000294886500003

  • EID výsledku v databázi Scopus