Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, ?romské školy? a reprodukce sociálně prostorových nerovností
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F11%3A00053172" target="_blank" >RIV/00216224:14230/11:00053172 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.jstor.org/stable/23073227?seq=1#metadata_info_tab_contents" target="_blank" >https://www.jstor.org/stable/23073227?seq=1#metadata_info_tab_contents</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, ?romské školy? a reprodukce sociálně prostorových nerovností
Popis výsledku v původním jazyce
Text se zabývá vzájemným propojením vazbou mezi vyloučenými lokalitami a ?romskými školami? v jejich sousedství. Naše poznatky vznikly na základě mezinárodního srovnávacího výzkumu, v jehož rámci bylo v Česku sesbíráno přes devět set dotazníků a 80 rozhovorů s učiteli, žáky a rodiči. Detailně byly zkoumány dvě lokality nacházející se ve dvou velkých českých městech. Položili jsme si základní otázku, jak dochází k reprodukci stávajícího uspořádání a nerovností ve školském systému a jak to souvisí s existencí deprivovaných urbánních prostorů obývaných převážně romskými obyvateli. Výsledkem analýzy je vypracování konceptu segmentovaného lokálního vzdělávacího trhu, jehož místní podoba je utvářena interakcí tří faktorů: (a) vzdělávacích strategií rodin (b)socio-prostorové struktury místa; (b) institucionálního rámce zahrnující školské zákony, vzdělávací politiky a školy.
Název v anglickém jazyce
Stuck in Marginality: The Education Market, 'Roma Schools' and the Reproduction of Social and Spatial Inequalities
Popis výsledku anglicky
Roma urban enclaves can be characterized as social peripheries ? or so called excluded localities in which poverty and unemployment are concentrated. The detachment of Roma from the dominant-majority group is represented in social space and in educational system as well, i.e. in the existence of sub-standard, low demanding basic schools, where Roma pupils prevail. Both phenomena became a subject of public debates, policies, and in case of schools a subject of international legal disputes, too. In the article we pose a question what is the mechanism constituting ?Roma schools? located nearby deprived Roma urban enclaves. As an answer we introduce a conception of ethnically segmented local educational markets, which arose after 1989 in large cities. Theethnically segmented market is shaped by three factors: (a) socio-spatial structure, (b) institutional frame including law and policies as well as schools, (c) the educational strategies of both Roma and non-Roma parents.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50400 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/7E08069" target="_blank" >7E08069: ETHNIC DIFFERENCES IN EDUCATION AND DIVERGING PROSPECTS FOR URBAN YOUTH IN AN ENLARGED EUROPE</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis/ Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
—
Svazek periodika
47
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
657-680
Kód UT WoS článku
000294886500003
EID výsledku v databázi Scopus
—