Gender differences in mathematics and science: the role of the actiotope in determining individuals' achievements and confidence in their own abilities
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F14%3A00074254" target="_blank" >RIV/00216224:14230/14:00074254 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/13598139.2014.916092" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/13598139.2014.916092</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/13598139.2014.916092" target="_blank" >10.1080/13598139.2014.916092</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Gender differences in mathematics and science: the role of the actiotope in determining individuals' achievements and confidence in their own abilities
Popis výsledku v původním jazyce
Despite changes, gender differences in math and science continue to exist in some countries. We examined whether the actiotopes of boys and girls at the high school level in math and science differed and the extent to which (a) their actiotope components, (b) the progressive development of their actiotopes (dynamic perspective), and (c) the co-adaptation of their actiotopes (systems perspective) function as predictors for girls' and boys' achievements and confidence in one's own abilities in math and science. To answer these questions, we examined girls and boys (N=361) in Canada, the Czech Republic, and Germany with a questionnaire. The results suggest that girls are less effective at progressively developing their actiotopes in the fields of math andscience and that modifications in their actiotopes were less well balanced by stabilizing forces.
Název v anglickém jazyce
Gender differences in mathematics and science: the role of the actiotope in determining individuals' achievements and confidence in their own abilities
Popis výsledku anglicky
Despite changes, gender differences in math and science continue to exist in some countries. We examined whether the actiotopes of boys and girls at the high school level in math and science differed and the extent to which (a) their actiotope components, (b) the progressive development of their actiotopes (dynamic perspective), and (c) the co-adaptation of their actiotopes (systems perspective) function as predictors for girls' and boys' achievements and confidence in one's own abilities in math and science. To answer these questions, we examined girls and boys (N=361) in Canada, the Czech Republic, and Germany with a questionnaire. The results suggest that girls are less effective at progressively developing their actiotopes in the fields of math andscience and that modifications in their actiotopes were less well balanced by stabilizing forces.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP407%2F11%2F1272" target="_blank" >GAP407/11/1272: Výkonová motivace rozumově nadaných studentů s dyslexií ? základní determinanty a proměny v období adolescence a časné dospělosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
High Ability Studies
ISSN
1359-8139
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
35-51
Kód UT WoS článku
000338005500004
EID výsledku v databázi Scopus
—