Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Adolescents? Social Status Goals: Relationships to Social Status Insecurity, Aggression, and Prosocial Behavior

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F14%3A00075004" target="_blank" >RIV/00216224:14230/14:00075004 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10964-013-9939-z" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/s10964-013-9939-z</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10964-013-9939-z" target="_blank" >10.1007/s10964-013-9939-z</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Adolescents? Social Status Goals: Relationships to Social Status Insecurity, Aggression, and Prosocial Behavior

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Peer status is an important aspect of adolescents? social lives and is pursued actively by them. Although extensive research has examined how social behaviors are related to peer status (e.g., social preference, popularity), little attention has been given to adolescents? social goals to obtain a desired peer status. Thus, this study examined two types of social status goals, popularity goal and social preference goal, and their relationships to social status insecurity and social behaviors among 405 ethnically diverse early adolescents (267 girls; M age = 12.92 years; age range = 11?15 years). After accounting for adolescents? attained peer statuses (popularity and social preference), both social status goals were related distinctly to aggressive andprosocial behaviors as measured by self reports and peer nominations. Specifically, higher endorsement of the popularity goal was related to more self-reported relational aggression, but less peer-nominated prosocial behavior.

  • Název v anglickém jazyce

    Adolescents? Social Status Goals: Relationships to Social Status Insecurity, Aggression, and Prosocial Behavior

  • Popis výsledku anglicky

    Peer status is an important aspect of adolescents? social lives and is pursued actively by them. Although extensive research has examined how social behaviors are related to peer status (e.g., social preference, popularity), little attention has been given to adolescents? social goals to obtain a desired peer status. Thus, this study examined two types of social status goals, popularity goal and social preference goal, and their relationships to social status insecurity and social behaviors among 405 ethnically diverse early adolescents (267 girls; M age = 12.92 years; age range = 11?15 years). After accounting for adolescents? attained peer statuses (popularity and social preference), both social status goals were related distinctly to aggressive andprosocial behaviors as measured by self reports and peer nominations. Specifically, higher endorsement of the popularity goal was related to more self-reported relational aggression, but less peer-nominated prosocial behavior.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Youth and Adolescence

  • ISSN

    0047-2891

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    43

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    146-160

  • Kód UT WoS článku

    000329241200013

  • EID výsledku v databázi Scopus