Twenty Years After the Velvet Revolution: Shifts in Czech Adolescents? Perceptions of Family, School, and Society
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F14%3A00075945" target="_blank" >RIV/00216224:14230/14:00075945 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1177/0743558414538315" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1177/0743558414538315</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1177/0743558414538315" target="_blank" >10.1177/0743558414538315</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Twenty Years After the Velvet Revolution: Shifts in Czech Adolescents? Perceptions of Family, School, and Society
Popis výsledku v původním jazyce
Families and schools are traditionally seen as substantial socialization agents forming adolescents? social values and their views of society. Special attention is paid to the question whether the relative importance of these influences remains stable intimes of major social changes. In this study, two different generations of Czech middle adolescents are compared: (a) the ?post-totalitarian? generation that grew up in the last decade of the communist regime and entered adolescence during the time of rapid political and socioeconomic changes (data collected in 1995) and (b) the current generation without personal experience with the communist regime, raised in a stable democratic society (data collected in 2010). Both groups of participants (total N =2,127, aged from 14 to 17 years) were administered an identical questionnaire. First, we examined the changes in adolescents? perception and evaluation of the society over the last 15 years.
Název v anglickém jazyce
Twenty Years After the Velvet Revolution: Shifts in Czech Adolescents? Perceptions of Family, School, and Society
Popis výsledku anglicky
Families and schools are traditionally seen as substantial socialization agents forming adolescents? social values and their views of society. Special attention is paid to the question whether the relative importance of these influences remains stable intimes of major social changes. In this study, two different generations of Czech middle adolescents are compared: (a) the ?post-totalitarian? generation that grew up in the last decade of the communist regime and entered adolescence during the time of rapid political and socioeconomic changes (data collected in 1995) and (b) the current generation without personal experience with the communist regime, raised in a stable democratic society (data collected in 2010). Both groups of participants (total N =2,127, aged from 14 to 17 years) were administered an identical questionnaire. First, we examined the changes in adolescents? perception and evaluation of the society over the last 15 years.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.30.0009" target="_blank" >EE2.3.30.0009: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Adolescent Research
ISSN
0743-5584
e-ISSN
—
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
27
Strana od-do
738-764
Kód UT WoS článku
000343005200003
EID výsledku v databázi Scopus
—