Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"We treat them all the same, but?". Disappearing ethnic homogeneity in Czech classrooms and teachers' responses

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F15%3A00081023" target="_blank" >RIV/00216224:14230/15:00081023 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/13613324.2015.1013457" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/13613324.2015.1013457</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/13613324.2015.1013457" target="_blank" >10.1080/13613324.2015.1013457</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    "We treat them all the same, but?". Disappearing ethnic homogeneity in Czech classrooms and teachers' responses

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article argues that the Czech education system is structured to oper- ate in an ethnically homogeneous society. Although the Czech Republic is becoming increasingly heterogeneous, teachers deploy discursive practices of sameness despite difference that obscure such growing diversity. This article is grounded in the historical context of migration to and from the Czech Republic and based on ethnographic research in several ethnically-mixed classrooms. We analyze the ways in which teachers talk abouttheir pupils. We show that in the case of migrant children, teachers tend not to see their differences and hence, their potentially structural disadvantages. On the other hand, the Roma ethnicity is perceived as insurmountable. Teachers mobilize lists of cul- tural and even genetic differences to legitimize their different treatment of Roma pupils. Furthermore, we analyze policy documents regarding the education of non-Czech pupils and their reception by teachers.

  • Název v anglickém jazyce

    "We treat them all the same, but?". Disappearing ethnic homogeneity in Czech classrooms and teachers' responses

  • Popis výsledku anglicky

    This article argues that the Czech education system is structured to oper- ate in an ethnically homogeneous society. Although the Czech Republic is becoming increasingly heterogeneous, teachers deploy discursive practices of sameness despite difference that obscure such growing diversity. This article is grounded in the historical context of migration to and from the Czech Republic and based on ethnographic research in several ethnically-mixed classrooms. We analyze the ways in which teachers talk abouttheir pupils. We show that in the case of migrant children, teachers tend not to see their differences and hence, their potentially structural disadvantages. On the other hand, the Roma ethnicity is perceived as insurmountable. Teachers mobilize lists of cul- tural and even genetic differences to legitimize their different treatment of Roma pupils. Furthermore, we analyze policy documents regarding the education of non-Czech pupils and their reception by teachers.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP404%2F12%2F1487" target="_blank" >GAP404/12/1487: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Race Ethnicity and Education

  • ISSN

    1361-3324

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    632-654

  • Kód UT WoS článku

    000356666200003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84933179591