Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216224%3A14230%2F17%3A00095271" target="_blank" >RIV/00216224:14230/17:00095271 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68378025:_____/17:00507202
Výsledek na webu
<a href="http://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=list_articles&journal_issue_no=11114197#abstract_14169" target="_blank" >http://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=list_articles&journal_issue_no=11114197#abstract_14169</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sociální determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem tohoto textu je identifikovat hlavní faktory vysvětlující vysoká vzdělanostní očekávání rodičů od svých dětí. Očekávání rodičů jsou pojímána jako nezávisle proměnná, nikoliv jako závisle proměnná, jak tomu je ve většině studií. Byla analyzována data z první vlny Českého panelového šetření domácností (2015). Víceúrovňová logistická regrese potvrzuje, že vzdělání rodičů a typ školy, kterou dítě navštěvuje, jsou nejsilnějšími determinanty vysokých vzdělanostních očekávání rodičů. Efekt socio-ekonomického statusu povolání, kulturního kapitálu a rodinného stavu jsou taktéž signifikantní. Výsledky modelování poukazují na genderové rozdíly v očekáváních - rodiče očekávájí více od svých dcer než od synů. Nicméně se zdá, že počet dětí nemá na vzdělanostní očekávání rodičů vliv.
Název v anglickém jazyce
Social Determinants of High Parental Educational Expectations
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to identify main factors explaining high parental educational expectations from their children. Unlike most studies, parental expectations are examined as an independent variable, rather than as a dependent variable. Data from the first wave of the Czech Household Panel Survey (2015) are analysed. Multilevel logistic regression confirms that parents' education and students' type of school attended are the strongest determinants of high parental educational expectations. The effects of socio-economic occupational status, cultural capital and marital status are also significant. The modelling results demonstrate gender differences in expectations – parents expect more from daughters than sons. However, number of children does not seem to have an impact on parental educational expectations.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50400 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GB14-36154G" target="_blank" >GB14-36154G: Dynamika změny v české společnosti</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociológia
ISSN
0049-1225
e-ISSN
—
Svazek periodika
49
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
463-481
Kód UT WoS článku
000417626100001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85036501873