Reading climate within family of origin and educational results
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F12%3A00390440" target="_blank" >RIV/68378025:_____/12:00390440 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Reading climate within family of origin and educational results
Popis výsledku v původním jazyce
This study examines the extent to which reading socialization (pro-reading climate in family) and reading in childhood account for performance differences between low-status and high-status children to educational results. We employ data from the survey?Distinction and Values (2008) which surveyed cohorts ages 30?34 along with their parents. The findings of our analysis have shown that reading climate in family ? especially if the child reads himself ? plays a significant role in promoting elementary school success, graduation at the university and intergenerational educational mobility. In sum, parental reading socialization increases the likelihood of shaping children?s education attainment and even expands advantage in parent-child relations.
Název v anglickém jazyce
Reading climate within family of origin and educational results
Popis výsledku anglicky
This study examines the extent to which reading socialization (pro-reading climate in family) and reading in childhood account for performance differences between low-status and high-status children to educational results. We employ data from the survey?Distinction and Values (2008) which surveyed cohorts ages 30?34 along with their parents. The findings of our analysis have shown that reading climate in family ? especially if the child reads himself ? plays a significant role in promoting elementary school success, graduation at the university and intergenerational educational mobility. In sum, parental reading socialization increases the likelihood of shaping children?s education attainment and even expands advantage in parent-child relations.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/2D06014" target="_blank" >2D06014: Sdílené hodnoty a normy chování jako zdroj posilování sociální koheze a překonávání negativních dopadů sociální diferenciace v ČR</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Values, Stratification, Transformation
ISBN
978-80-7380-401-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
253-276
Název nakladatele
Aleš Čeněk, s.r.o
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
8. 11. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—