Parental Aspiration, Book Ownership, and Scholarly Culture
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F24%3A00604847" target="_blank" >RIV/68378025:_____/24:00604847 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/39539" target="_blank" >https://journals.muni.cz/socialni_studia/article/view/39539</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SOC2024-39539" target="_blank" >10.5817/SOC2024-39539</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Parental Aspiration, Book Ownership, and Scholarly Culture
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of this paper is to examine the link between a family’s scholarly culture and the educational aspirations of parents for their children. Using data from the first and the second wave of the Czech Household Panel Survey (2015, 2016), the study reveals that the number of books in a household – the core aspect of scholarly culture – is significantly linked to the educational aspirations of parents for their children. However, other indicators of scholarly culture (frequency of reading, general interest in books) are not significantly associated with parents’ university aspirations. These results suggest that, in the Czech Republic, the presence of a large number of books in the home signals higher social status and refers to the economic power of parents rather than to a family’s literacy or reading culture.
Název v anglickém jazyce
Parental Aspiration, Book Ownership, and Scholarly Culture
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to examine the link between a family’s scholarly culture and the educational aspirations of parents for their children. Using data from the first and the second wave of the Czech Household Panel Survey (2015, 2016), the study reveals that the number of books in a household – the core aspect of scholarly culture – is significantly linked to the educational aspirations of parents for their children. However, other indicators of scholarly culture (frequency of reading, general interest in books) are not significantly associated with parents’ university aspirations. These results suggest that, in the Czech Republic, the presence of a large number of books in the home signals higher social status and refers to the economic power of parents rather than to a family’s literacy or reading culture.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-12023S" target="_blank" >GA20-12023S: Kulturní zdroje rodiny: vliv na gramotnost, akumulaci kulturního kapitálu dítěte a na výsledky ve vzdělávání</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální studia
ISSN
1214-813X
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
87-104
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85214341519