Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Gender Differences in the Link between Family Scholarly Culture and Parental Educational Aspirations

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F21%3A00549768" target="_blank" >RIV/68378025:_____/21:00549768 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.31577/sociologia.2021.53.5.16" target="_blank" >https://doi.org/10.31577/sociologia.2021.53.5.16</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.31577/sociologia.2021.53.5.16" target="_blank" >10.31577/sociologia.2021.53.5.16</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Gender Differences in the Link between Family Scholarly Culture and Parental Educational Aspirations

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study investigated family scholarly culture’s effects on parental educational aspirations, with special attention paid to gender differences based on the ideas of stratified parenting and a sociocultural approach to parenting. Two-level structural modeling was applied to nationally representative Czech Household Panel Survey data from 2015 – 2016. Overall, our analysis did not find an independent effect from scholarly culture on parental educational aspirations after controlling for several socioeconomic characteristics. However, we demonstrated that scholarly culture stratifies gender differences in parental educational aspirations. Families with weaker scholarly culture hold higher aspirations for daughters than for sons, while families with stronger scholarly culture have similar aspirations for both boys and girls. Thus, we observed that scholarly culture stratifies gender differentiation of educational aspirations for boys and girls.

  • Název v anglickém jazyce

    Gender Differences in the Link between Family Scholarly Culture and Parental Educational Aspirations

  • Popis výsledku anglicky

    This study investigated family scholarly culture’s effects on parental educational aspirations, with special attention paid to gender differences based on the ideas of stratified parenting and a sociocultural approach to parenting. Two-level structural modeling was applied to nationally representative Czech Household Panel Survey data from 2015 – 2016. Overall, our analysis did not find an independent effect from scholarly culture on parental educational aspirations after controlling for several socioeconomic characteristics. However, we demonstrated that scholarly culture stratifies gender differences in parental educational aspirations. Families with weaker scholarly culture hold higher aspirations for daughters than for sons, while families with stronger scholarly culture have similar aspirations for both boys and girls. Thus, we observed that scholarly culture stratifies gender differentiation of educational aspirations for boys and girls.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-15303S" target="_blank" >GA19-15303S: Proměna genderových nerovností v českém školství a na trhu práce: dynamika, příčiny a důsledky</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociológia

  • ISSN

    0049-1225

  • e-ISSN

    1336-8613

  • Svazek periodika

    53

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    27

  • Strana od-do

    435-462

  • Kód UT WoS článku

    000708351700001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85117857095